Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Den svære grænse mellem privat og professionel

01. juni 2016

KLUMME AF DIREKTØR VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK: Man skal som leder vise interesse for sine medarbejdere og kolleger – men det er ofte svært at afgøre, om man bør involvere sig i medarbejderes personlige problemer

Det er en del af lederjobbet at forholde sig til medarbejdernes personlige problemer. Det faststår to ud af tre ledere i en undersøgelse fra marts i år, som Lederne i samarbejde med analyseinstituttet YouGov har foretaget baseret på svar fra 4.240 ledere. 66 procent af de adspurgte ledere erklærer sig enige i, at det er en del af deres arbejde at tage stilling til medarbejdernes personlige problemer. 20 procent af lederne svarer, at de hverken er enige eller uenige i det synspunkt, mens hver ottende, 13 procent, ikke synes, man som leder skal forholde sig til medarbejdernes personlige problemer.

LÆS OGSÅ: Ledere tager stilling til medarbejdernes personlige problemer

Der er ingen tvivl om, at det er mig som leder, der skal sætte grænsen for, hvor langt vi som virksomhed kan eller ønsker at gå for at hjælpe eller skærme en medarbejder.

Direktør hos Lederne, Vibeke Skytte

Jeg må indrømme, at jeg er noget delt i forhold til spørgsmålet. På den ene side skal man selvfølgelig hjælpe sine medarbejdere, hvis man kan, og især hvis det er noget, der har arbejdsmæssig indflydelse. Men på den anden side kan jeg som leder ikke påtage mig at løse medarbejderes personlige problemer, hvilket medarbejderen måske heller ikke er spor interesseret i. Grundlæggende er der ingen tvivl om, at det er mig som leder, der skal sætte grænsen for, hvor langt vi som virksomhed kan eller ønsker at gå for at hjælpe eller skærme en medarbejder.

Undersøgelsen fik mig til at tænke på en arbejdskollega, som jeg havde for snart mange år siden. Hun var en fagligt dygtig medarbejder, men mange hændelser i hendes privatliv gjorde, at arbejdsdagen efterhånden blev fyldt med alt andet end arbejde, og de private problemer og gøremål tog i perioder voldsomt overhånd. Jeg husker, at det skabte stor irritation hos kollegaerne, fordi det gik ud over både produktiviteten og sammenholdet i afdelingen, men alle forholdt sig passive i forhold til hendes situation. Det stod på igennem en årrække, og jeg tror kollegerne efterhånden var af den opfattelse, at det formentlig var nytteløst at komme med indsigelser ud fra devisen, at hvis lederen ikke forsøgte at trække en grænse eller at involvere sig, men blot vendte det blinde øje til, hvorfor skulle kollegerne så reagere?

Men jeg er helt sikker på, at det ikke havde været nytteløst, hvis hendes leder havde taget en snak med hende og fået involveret sig i sagen. Det havde helt sikkert givet en større forståelse hos kollegerne og en lidt mere effektiv arbejdsdag. Det skete desværre ikke, og arbejdsdagene fortsatte som hidtil. Heldigvis er der sket meget inden for faget ledelse, og havde situationen været af nyere dato, er jeg helt sikker på, at nærmeste leder havde taget hånd om situationen og interesseret sig mere for den pågældendes personlige problemer.

Vi skal som ledere ind i mellem balancere på en knivsæg og være uhyre dygtige til at sondre mellem det private og professionelle

Direktør hos Lederne, Vibeke Skytte

Jeg er ikke i tvivl om, at man som leder skal vise interesse for sine medarbejdere og kolleger, og man må hellere end gerne give en hjælpende hånd, hvis det kan gøre en forskel. Men når jeg alligevel er delt på spørgsmålet, om det er en del af mit arbejde, skyldes det også, at vi som ledere ind i mellem skal balancere på en knivsæg og være uhyre dygtige til at sondre mellem det private og professionelle, og den grænse kan være rigtig svær at finde. En ting er, at jeg føler mig kompetent nok til at klare opgaven, men hvor går medarbejderens grænse for, at jeg som leder involverer mig?

Er du som leder i tvivl, om du skal involvere dig, vil mit råd være at gøre det, men at gå lidt forsigtigt til værks i den indledende dialog. Det handler om at få en fornemmelse af, hvordan du kan hjælpe din medarbejder eller kollega, og derefter må alt være situationsbestemt. At vende det blinde øje til er dårlig ledelse, også selv om problemet er af privat karakter.

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 1. juni 2016, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.