Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Den moderne form for rygepause

28. september 2016

KLUMME AF DIREKTØR VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK.

Jeg har lagt mærke til noget pudsigt, der meget ofte sker, når jeg kommer til fester. Uanset, om det er en privat fejring af en rund fødselsdag, en julefrokost på min arbejdsplads eller en tredje form for festivitas – og uanset, om kalenderen siger juli eller december – trækker en stadig større del af de tilstedeværende udenfor. Det gør nogle for at ryge og endnu flere for at sludre med rygerne. Og det sker vel at mærke i et samfund, hvor kun hver sjette voksne dansker ryger dagligt.

Engang sagde man, at ”rygere er sjovere mennesker”. Dét tror jeg absolut ikke er rigtigt. Men der er omvendt slet ingen tvivl om, at der anno 2016 fortsat eksisterer et vist socialt og sikkert også ganske fornøjeligt fællesskab omkring rygning – også blandt ikke-rygere.

Da jeg for nylig vendte hjem fra en fest, hvor vi igen var mange, som tilbragte en stor del af aftenen udenfor i selskab med rygerne, kom jeg til at tænke på det fællesskab, som mange rygere havde før i tiden i arbejdstiden, hvor rygning var tilladt på arbejdspladserne, og hvor man ofte kunne se store grupper af medarbejdere ordne verdenssituationen hen over en Cecil eller en Prince.

LÆS OGSÅ: Grønt lys til sociale medier på to ud af tre virksomheder

Hvad gør man i dag – uanset om man er ikke-ryger eller rygeforbudsramt ryger – når man i arbejdstiden har brug for et ”break”? Svaret er: Facebook. En surftur på sociale medier er således for mange blevet den moderne form for rygepause.

Tesen bliver underbygget i en ny undersøgelse, som Lederne har offentliggjort i denne uge baseret på svar fra 1.845 ledere. Ifølge undersøgelsen giver 66 procent af virksomhederne nu grønt lys til, at medarbejderne må bruge sociale medier i arbejdstiden. Da Lederne i 2010 første gang i en undersøgelse stillede samme spørgsmål, var det kun tilladt på 48 procent af virksomhederne.

Selvom medierne bliver kaldt sociale, har de faktisk i forhold til arbejdspladskulturen den modsatte effekt. Lidt provokerende kan man sige, at sociale medier i en vis grad fører til asocial adfærd

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

Det er for mig at se en helt naturlig del af arbejdslivet, at man har brug for en pause eller tre i løbet af arbejdsdagen. Uanset, hvilken type arbejde man har, er de færreste i stand til at præstere optimalt i otte timer i træk uden pauser. Både fysisk og mentalt har de fleste af os behov for lige at tænke på noget andet end de varer, der skal pakkes ned, eller det møde, man skal til om lidt. Om det sker ved at tage en sludder ved kaffemaskinen eller sætte sig med sin smartphone og surfe rundt på sociale medier, gør i princippet ikke den store forskel.

Og så alligevel lidt. Forskellen på snakken ved kaffemaskinen og de sociale medier er nemlig, at man som oftest ikke taler med sine kolleger, når man er på Facebook. For selvom medierne bliver kaldt sociale, har de faktisk i forhold til arbejdspladskulturen den modsatte effekt. Lidt provokerende kan man sige, at sociale medier i en vis grad fører til asocial adfærd.

LÆS OGSÅ: E-mails erstatter møder i hver 9. virksomhed

Løsningen er bestemt ikke at forbyde sociale medier. De er kommet for at blive, og jeg tror ikke, at vi i dag er mindre produktive, end vi var, dengang pauserne blev brugt på noget andet. Men er man leder på en arbejdsplads, hvor medarbejdernes pauser foregår med øjnene stift rettet mod smartphonen, er det en god idé at være opmærksom på, hvad det betyder i forhold til det sociale, relationelle samt videndelingen og tage dialogen herom med medarbejderne. Måske skal man overveje at skrue op for aktiviteter, som kan ryste folk sammen? Måske er der behov for at holde flere formelle møder i og på tværs af teams for at sikre den nødvendige deling af viden? Måske skal man indføre Facebook-fri zone i kantinen?

Vigtigst er alt i denne sammenhæng er, at man som leder ikke bare trækker på skuldrene og siger ”Man kan ikke stoppe udviklingen”. For nej, man kan og skal ikke forsøge at lukke øjnene for udviklingen. Men man skal forholde sig til nye vaner og mønstre – og sørge for, at de ikke får en negativ indflydelse på kollegaskab, trivsel og i sidste ende også produktivitet.

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 28. september 2016, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.