Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Dårlig ide at gemme sig bag mails

04. maj 2016

KLUMME I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK AF DIREKTØR VIBEKE SKYTTE: God ledelse handler bl.a. om at have mod til at se medarbejderne i øjnene, også når budskabet ikke er lutter lagkage – derfor er mails ofte en dårlig kommunikationsform

En af mine gode kollegaer gav mig for en del år siden det råd, at hvis en situation kræver, at der er noget, som skal vendes og som kan være konfliktfyldt, f.eks. i forhold til en medarbejder, en lederkollega eller en hel gruppe af medarbejdere, skal man ikke springe over, hvor gærdet er lavest og sende en mail. I stedet bør man tage dialogen direkte ansigt til ansigt. Det er et godt råd, som for mig er blevet en vane.

Men som bekendt er der ingen regler uden undtagelser, og jeg har også begået mine fejl, når det gælder valg af kommunikationskanal. Derfor fik jeg et smil på læben, da jeg for nylig læste klummeskribent på Financial Times Lucy Kellaways synspunkter, der gengives i Politiken, hvor hun malerisk fortæller om en chef hos Goldman Sachs i London, som sendte en mail til bankens demoraliserede unge medarbejdere i et forsøgt på at bremse deres flugt til en nystartet virksomhed.

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 4. maj 2016, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.

Ledelse handler blandet meget andet om at have modet til at se kollegaer og medarbejdere i øjnene, også selv om budskabet ikke er lutter lagkage

Direktør hos Lederne, Vibeke Skytte

Det er ikke svært at forestille sig, hvilken uro der kan opstå i en virksomhed, hvis chefen som sin primære kommunikationskanal udelukkende benytter sig af mails. Det er altid let at skrive en mail eller for den sags skyld et langt indlæg på virksomhedens intranet, når man som leder har alle informationerne. Men kunsten er at få givet lige præcis det rigtige budskab, så alle medarbejdere forstår.

Om det at ”skjule sig” bag en mail er en bevidst handling eller ej, er nok meget forskelligt i forhold til, hvordan den enkelte leder evner at kommunikere, og hvilken kultur, der i øvrigt er i virksomheden. Men skal jeg finde en positiv begrundelse for det, vil det være intentionen om at gøre det så godt som muligt, og ønsket om give så mange informationer som muligt.  

LÆS OGSÅ: Giv chefen feedback på dårlig opførsel  
Der kan være omstændigheder, som gør, at en hurtig mail er at foretrække. Men grundlæggende mener jeg, at mails til en eller flere personer i de tilfælde, hvor muligheden for at kommentere på budskabet bør være til stede, er et udtryk for dårlig ledelse og dømmekraft. Ledelse handler blandet meget andet om at have modet til at se kollegaer og medarbejdere i øjnene, også selv om budskabet ikke er lutter lagkage, eller – som i tilfældet med Goldman Sachs-chefen – et forsøg på at fastholde medarbejderne.

Men valg af medie var ikke det eneste, chefen for Goldman Sachs ifølge Kellaway ikke havde styr på. Han havde heller ikke helt forstået, hvordan man kommunikerer med nutidens unge, og derfor blev stilen både lidt for kæk, ligesom hans mail blev fyldt med alt for mange råd og beskrivelser af de fejl, han selv havde begået i sin karriere, og selvfølgelig afslutningsvis med det ultimative råd, som han havde fulgt og bygget sin karriere på. De gode råd var formentlig velmente, men også et tydeligt billede på det, jeg vil betegne som dårlig ledelse. Eller måske rettere: Fiaskoledelse.

Fiaskoledelse er i min optik, når chefen snakker løs om sig selv, og vidt og bredt fortæller om egne erfaringer, eller altid er den, der ved bedst

Direktør hos Lederne, Vibeke Skytte

Fiaskoledelse er i min optik, når chefen snakker løs om sig selv, og vidt og bredt fortæller om egne erfaringer, eller altid er den, der ved bedst og har holdninger til alt. Fiaskolederen har hverken den fornødne selvindsigt eller situationsfornemmelse, og derfor gør han ofte situationer mere konfliktfyldte, end der egentlig er grund til. Han evner ganske enkelt ikke at møde sine medarbejdere i øjenhøjde.

Mail, intranet eller ansigt til ansigt? Tja, det er selvfølgelig helt op til den enkelte leder, hvilken stil man vil praktisere og forskelligt fra sag til sag.. Men når det gælder Goldman Sachs-chefen, vil  jeg helt klart læne mig op ad Lucy Kellaway: Henvend dig personligt til de medarbejdere, du gerne vil beholde, og tal med dem over en kop kaffe.