Pressemeddelelse: Lokale ledere forventer gang i hjulene i resten af 2017

17. maj 2017

Ordrebøgerne er klar til at blive fyldt ud, og jobopslagene er ved at blive skrevet på virksomhederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm.

2. halvår af 2017 ser ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne ud til at blive rigtig godt for det lokale erhvervsliv. Undersøgelsen viser, at hovedparten af lederne på de lokale virksomheder i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer, at 2. halvår af 2017 vil blive præget af stigende omsætning, produktion og overskud. Også på eksport- og beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til pæn optimisme.

Ifølge konjunkturundersøgelsen har 68 procent af lederne på virksomhederne i området en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun otte procent af lederne tror, omsætningskurverne vil vende nedad i 2. halvår af 2017.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes produktion såvel som overskud. 58 procent af lederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer, at produktionen stiger i det næste halve år, mens 59 procent kalkulerer med stigende overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer over halvdelen, 56 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvår af 2017.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i området, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 136 adspurgte lokale ledere kalkulerer 32 procent med, at det samlede antal medarbejdere stiger det næste halve år, mens 52 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. 16 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Vestsjælland, Villy Helmer Jørgensen, deler de positive forventninger til de økonomiske nøgletal for  2. halvår af 2017.

- Jeg deler bestemt optimismen med resten af lederne her på Sjælland. I min virksomhed kan vi i hvert fald tydeligt mærke, at kunderne har fået flere penge mellem hænderne. Og når vi oplever, at kunderne har en stærkere købekraft, smitter det naturligvis af på vores forventninger til overskud, omsætning og beskæftigelse, siger Villy Helmer Jørgensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 1.881 ledere, heraf 136 fra Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i midten af juni.

Villy Helmer Jørgensen
Lederne Vestsjælland