Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Debatindlæg: Meld klart ud om sommerpåklædningen

22. juli 2016

En endnu ikke offentliggjort undersøgelse foretaget af Lederne og analyseinstituttet YouGov viser, at 42 procent af de danske virksomheder har enten uskrevne eller nedskrevne regler om sommerpåklædning.

49 procent af lederne har givet en eller flere påtaler for ikke at leve op til virksomhedens dresscode.

Der er stor diversitet i virksomhederne i Syd- og Sønderjylland i størrelse, form og kultur, derfor vil der være stor forskel på, hvordan reglerne for sommerpåklædning vil være.

Store virksomheder i et internationalt miljø, som Lego, Blue Water og Danfoss vil oftest have en dresscode, som er nedskrevet og mere formel end den almindelige uformelle danske dresscode.

De syd- og sønderjyske virksomheders valg af dresscode afhænger også af, om der er kunder eller gæster til stede i virksomheden, eller hvilken situation man konkret befinder sig i. Det er jo også ganske normalt at give henvisninger om påklædning i mange andre sammenhænge – lige fra svømmehaller, golfbaner, fester eller andre situationer, hvor mennesker mødes.

En dresscode er ikke et udtryk for en snæver tankegang – tværtimod giver klarhed i rammen, tryghed blandt medarbejderne og lederne i den ramme der opereres inden for.

Min opfordring til de syd- og sønderjyske ledere er, at de skal vurdere, om det er nødvendigt med en dresscode, og derefter melde klart ud til medarbejderne om, hvad virksomheden forventer af påklædning i sommerperioden.

Jeg mener, at mangel på dialog og tydelig forventningsafstemning er den primære årsag til, at halvdelen af de danske ledere har set sig nødsaget til at gribe ind overfor medarbejdere med for afslappet påklædning.