Mit Lederne

Pressemeddelelse: Pæne lønstigninger til ledere i Syd- og Vestsjælland

12. december 2019

Ledernes medlemmer i Syd- og Vestsjælland har i gennemsnit fået en lønstigning på 2,7 procent, men er stadig blandt de lavest lønnede i landet.

De privatansatte ledere i Syd- og Vestsjælland, Lolland-Falster og Bornholm tjente gennemsnitligt 53.130 kroner i september 2019. Dermed ligger de gennemsnitligt blandt landets lavestlønnede ledere, viser Ledernes nye lønstatistik. Gennemsnitslønnen for lederne på landsplan er 59.865.

Til gengæld placerer de syd- og vestsjællandske ledere sig i den gode ende, når det gælder lønstigninger.  Fra september 2018 til september 2019 er deres løn steget med 2,7 procent i gennemsnit. Det er en anelse over den gennemsnitlige stigning i lederlønningerne på landsplan på 2,6 procent og lidt højere end stigningen for alle lønmodtagere i samme periode, som var på 2,5 procent.

Lederne i Syd- og Vestsjælland får dermed en solid reallønsstigning på 2,2 procent, da forbrugerpriserne kun steg med en halv procent i samme periode.

Afdelingsformand for Lederne Storstrømmen Helle Bjerregaard Andresen er tilfreds med de pæne lønstigninger.

- Vi vil også de kommende år have fokus på at fortsætte den pæne stigningstakt. Der er god grund til at belønne ledere på Syd- og Vestsjælland. De har spillet en central rolle for den vækst, vi har set i regionen de seneste år. Der er ikke nogen gode argumenter for, at lederne her i området skal halte så meget efter de øvrige sjællandske områder, siger Helle Bjerregaard Andresen.

Løn og lønstigninger til ledere i den private sektor fordelt efter virksomhedens beliggenhed

Gennemsnit, september 2019

54.585

70.000

90.000

* Omfatter kommunerne Bornholm, Faxe, Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Lolland, Næstved, Odsherred, Ringsted, Slagelse, Sorø, Stevns og Vordingborg.

Note: Tallene er bruttolønninger inkl. pension og evt. andre løndele.

Kilde: Undersøgelse gennemført af analysebureauet YouGov for Lederne blandt 10.997 privatansatte ledere.

Helle Bjerregaard Andresen
Lederne Storstrømmen