Pressemeddelelse: Virksomheder i Vest- og Sydsjælland og Lolland-Falster forventer plus i økonomi og beskæftigelse i 2018

20. december 2017

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 til at blive særdeles godt for områdets erhvervslivet, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Det er ikke kun på grund af den nært forestående nytårsaften, at virksomhederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm kan lægge champagnen på køl. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 nemlig til at blive særdeles godt for områdets erhvervslivet, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Ifølge konjunkturundersøgelsen har 69 procent af lederne på virksomheder i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 26 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun fem procent af lederne tror, omsætningskurverne i virksomhederne vil vende nedad i 1. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 59 procent af lederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer seks ud af ti ledere, 60 procent, at der er stigninger i vente i første halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i området, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 137 adspurgte lokale ledere kalkulerer 38 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 54 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun otte procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Storstrømmen Helle Bjerregaard Andresen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 1. halvår af 2018.

• Det er privilegeret at kunne have disse flotte forventninger til udviklingen i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. Den spirende optimisme harmonerer godt med de indtryk, jeg har på baggrund af de forskellige projekter, som er i gang i områderne. Heriblandt åbningen af den nye Storstrømsbro, som vil tiltrække en masse arbejdskraft og bidrage til yderligere vækst, siger Helle Bjerregaard Andresen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.238 ledere, heraf 137 fra Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar 2018.

Helle Bjerregaard Andresen
Lederne Storstrømmen