Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Debatindlæg: Ledere skal i dialog om sociale medier på jobbet

23. september 2016

Sociale medier er blevet en større del af vores liv, også når vi er på arbejde. Derfor skal Storstrømmens ledere sørge for en løbende dialog med medarbejderne, så der ikke opstår problemer med sociale medier på arbejdspladserne.

Debatindlæg af Helle Bjerregaard Andresen, afdelingsformand Lederne Storstrømmen, i Folketidende den 23. september 2016. 

Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne må 51 procent af de storstrømske medarbejdere bruge arbejdstid på sociale medier, hvilket er den laveste procentsats på landsplan. 29 procent af lederne her i området har været nødsaget til at sætte grænser for eller føre kontrol med forbruget af sociale medier.

Vi må erkende, at sociale medier er blevet en del af hverdagen, hvorfor vi også må indse, at det ikke kan undgås på arbejdspladserne. Derfor er det vigtigt, at når mange virksomheder forlanger større fleksibilitet fra deres medarbejdere, skal der også være plads til en tur på Facebook. Mange medarbejdere har jo bare erstattet den klassiske kaffe- eller rygepause med smartphonen. Det er vigtigste er dog, at det ikke påvirker medarbejdernes arbejdsindsats.

Grundlæggende handler det også om, at der er forskel på virksomheder. I en vidensvirksomhed vil medarbejderen typisk have større fleksibilitet til at benytte sociale medier i arbejdstiden, uden det vil påvirke medarbejderens resultater. I produktionsvirksomheder kan det derimod give problemer, hvis en medarbejder hiver smartphonen frem, fordi produktionslinjen er afhængig af, at alle medarbejdere leverer deres del på det rette tidspunkt. 

Virksomhederne i Storstrømmen er meget forskellige, så det er umuligt at lave en one-size-fits-all model for sociale medier. Derfor skal lederne gå i dialog med medarbejderne om, hvornår det er i orden at bruge sociale medier på netop deres arbejdsplads.