Mit Lederne

Pressemeddelelse: Ledere i Sydjylland ser lyst på 2020

Knap fire af ti ledere i Sydjylland forventer at udvide medarbejderstaben i år, viser undersøgelse fra Lederne.

27. februar 2020

De sydjyske erhvervsledere ser optimistisk på 2020. Knap to ud af tre venter stigende omsætning, og næsten lige så mange venter et stigende overskud.

Det viser en spørgeundersøgelse blandt 1.844 privatansatte ledere i Sydjylland, foretaget af Lederne.

Blandt de sydjyske ledere er det knap fire ud af ti, der regner med at udvide medarbejderstaben i år. Kun hver 10. regner med at skære ned i antallet af medarbejdere.

- Det er virkeligt gode nyheder, når man tager i betragtning, at væksten i samfundet generelt ventes at tage lidt af i år. Vi har haft nogle gode år på virksomhederne her i det sydlige Jylland, og det skal vi selvfølgelig være glade for, selvom det betyder, at vi står med et positivt problem. Mange virksomheder har vanskeligt ved at skaffe arbejdskraft, og det bliver ikke lettere med udsigt til, at der skal ansættes flere på virksomhederne, siger Peter Martensen, formand for Lederne Sønderjylland.

Ifølge undersøgelsen er det flere end hver anden erhvervsleder i Sydjylland, der venter problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft i år.

Sydjyske ledere i det private

Falder

Omtrent uændret

Stiger

Forventning til antal medarbejdere

10

52

38

Forventning til omsætning

9

27

65

Forventning til overskud

10

29

62

Sydjylland omfatter kommunerne: Billund, Esbjerg, Fanø, Varde, Vejen, Fredericia, Kolding, Vejle, Haderslev, Sønderborg, Tønder og Aabenraa

Kilde: Lederne på baggrund af internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt 10.652 privatansatte ledere over hele landet heraf 1.844 i Sydjylland. Gennemført i perioden 19. november-3. december 2019.

Peter Martensen
Lederne Sønderjylland