Pressemeddelelse: Forventning om stigende overskud og beskæftigelse i Sydjylland 2016

08. december 2015

Optimismen bobler i erhvervslivet i Sydjylland på tærsklen til 2016. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer størstedelen af lederne på de lokale virksomheder i Sydjylland, at 1. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til at finde smilet frem.

Når det gælder virksomhedernes omsætning i 1. halvår af 2016, viser undersøgelsen, at 61 procent, af de adspurgte ledere i Sydjylland forventer en stigning i det næste halve år, mens 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. 14 procent tror, omsætningen i den sydjyske virksomhed er for nedadgående.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 53 procent af lederne forudser, at kurven for produktion vil stige og ligeledes i forhold til overskuddet, som 54 procent forudser en stigning inden for. På eksportområdet vurderer 48 procent, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos hovedparten af lederne i Sydjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigninger eller uændrede tal. Blandt de 209 adspurgte lokale ledere er forventningen hos 38 procent, at det samlede antal af medarbejdere stiger, 46 procent tror, antallet vil være omtrent uændret, mens kun 16 procent af virksomhederne ifølge lederne belaver sig på en nedgang i antallet af stole i kantinen.

Tallene for Sydjylland viser, at der i de kommende seks måneder især bliver brug for faglærte medarbejdere. 28 procent af de lokale ledere forventer, at antallet af faglærte medarbejdere vil stige.

Afdelingsformanden for Lederne Sydøstjylland Bent Walter Jensen glæder sig over de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Svarene fra lederne i Sydjylland giver et meget godt billede af, at erhvervslivet er på rette kurs, og at vi er på vej ind i et 2016 med fremgang og vækst. På beskæftigelsesområdet er der også tegn på bedre tider, hvilket formentlig for alvor slår igennem inden for de næste par år, siger Bent Walter Jensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.603 ledere, heraf 209 fra Sydjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor.

LÆS OGSÅ: Lederne forventer fremgang på alle hylder

Bent Walter Jensen