Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Debatindlæg: Storrumskontor kræver ledelse

13. august 2016

Al den vidensdeling, der sker mellem medarbejderne på et storrumskontor, mener jeg klart, er et meget stort plus.

Debatindlæg af afdelingsformand for Lederne Sønderjylland Peter Martensen i JydskeVestkysten den 13. august 2016.

Jeg kan personligt skrive under på, at det har en stor effekt, at man kan se og høre, hvad der foregår omkring én.

Derfor glæder det mig meget, når jeg læser Ledernes nyligt offentliggjorte undersøgelse om storrumskontorer, lavet i samarbejde medYouGov, at næsten halvdelen af landets ledere deler min begejstring for denne måde at indrette nutidens kontorer på. De fysiske rammer i et storrumskontor understøtter klart en virksomhedskultur, hvor samarbejde og videndeling kommer i fokus på et helt nyt plan.

Det er dog klart, at det ikke fungerer uden en eller anden form for regelsæt– og ikke mindst uden en initiativrig leder.

Som leder er man nødt til at have følehornene ude og lytte godt efter, hvad medarbejdernes ønsker, behov og ideer måtte være. Min erfaring er, at man skal afprøve en hel del i praksis, før det fungerer optimalt.

Her kan jeg anbefale, at man ikke låser sig fast på én løsning fra starten af. Fungerer det ene ikke, ja, så prøv noget andet – det er ikke farligt at rykke lidt frem og tilbage. Men husk, det er en leders opgave at tage initiativ til at forandre.