Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Debatindlæg: En stresset leder er gift for arbejdspladsen

20. april 2015

En leders fornemste opgave er at træffe hurtige og rigtige beslutninger. Det hænger dårligt sammen med stresssymptomer som søvnbesvær, ubeslutsomhed og hukommelsessvigt. Alligevel er stress et alt for velkendt fænomen for østsjællandske ledere.

Debatindlæg den 18. april af afdelingsformand Jan Carlsen i Dagbladet Køge, Ringsted og Roskilde og Nordvestnyt Kalundborg og Holbæk/Odsherred.

En ny undersøgelse foretaget af Lederne og analyseinstituttet YouGov viser, at 16 procent af de østsjællandske ledere »ofte« eller »hele tiden« har følt sig stressede inden for de seneste to uger. Og hele 38 procent svarer »somme tider«.

Jeg mener, det er et alvorligt problem. Ikke fordi det er værre for en leder at blive ramt af stress end for andre medarbejdere. Men fordi konsekvenserne for arbejdspladser og virksomheder er så meget større, når ledere ændrer adfærd på grund af stress. Man kan sige, at det bliver hele arbejdspladsens problem, når lederen er stresset.

Dårlige beslutninger går ud over virksomhedens resultater, og en indelukket, irritabel og humørsvingende chef påvirker arbejdsmiljøet negativt og spreder sikkerhed blandt medarbejderne. Derfor synes jeg, det er nødvendigt, at vi gør en indsats for at gøre det mere legalt at tale om stress og forebyggelse på arbejdspladserne.

Vi skal blive langt bedre til at lægge mærke til ændringer i adfærd og tale om, hvad vi kan gøre ved det. Jeg håber, at undersøgelser som denne er med til at øge vores fokus på stress og får os til at tage symptomer og faresignaler alvorligt.