Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Studerende inspireres til ledervejen

15. juni 2018

I samarbejde med Aarhus BSS tilbyder Lederne unge studerende et indblik i lederjobbet. Det treårige projekt er nu halvvejs, og erfaringerne hidtil er opløftende, fortæller Rasmus Mortensen, formand for Lederne Østjylland.

To medarbejdere i dialog gående

Mange studerende ved de lange videregående uddannelser har et ønske om at blive ledere efter endt uddannelse, men udover at det kan være en karrierevej, har de helt naturligt et uklart billede af, hvad ledelse er, og hvad lederansvaret egentlig indebærer.

Derfor satte de sig i Lederne Østjylland for tre år siden for at tilbyde kandidatstuderende et forløb, der dels giver indsigt i en række aspekter ved ledelse og dels hjælper med en personlig afklaring i forhold til, om man har lysten og viljen til at blive leder.

Fokus på det personlige lederskab
Med en bevilling fra hovedbestyrelsen som rygstød blev der etableret et partnerskab med Aarhus BSS, som lægger de fysiske rammer til, og et pilotforløb bekræftede, at idéen var holdbar. Forløbet fik titlen: ”Kickstart Lederkarrieren”. 

”Vi ønskede at adskille os fra de mange andre tilbud, som de møder ved at have et tydeligt fokus på det personlige lederskab og præsentere dem for nogle helt konkrete ledelsesudfordringer, som de kan blive konfronteret med som yngre ledere. Samtidig brander vi Lederne som en organisation, der har stor viden om ledelse og ledere, som de kan få gavn af både nu og senere,” siger Rasmus Mortensen, formand for Lederne Østjylland og til daglig administrerende direktør i virksomheden Garuda.    

Praksis frem for teori
Resultaterne indtil videre har været opløftende. Der har i gennemsnit været 20 deltagere på holdene, og det er lykkedes at komme i kontakt med en målgruppe, som nok på forhånd havde et beskedent kendskab til Lederne men som også har en høj grad af motivation og personligt drive. De er reflekterede, fokuserede, ambitiøse og målrettede, fortæller Helle Bruun Madsen ledelsesrådgiver hos Lederne. Hun underviser i to af de fem moduler, som et forløb består af.

”Vi giver dem nogle praktisk orienterede øvelser som modvægt til den teori, som deres studier ellers hovedsagligt består af. Det gør vi med en styrkebaseret tilgang, som har sigte på mere end kompetencer, nemlig på at lære sig selv at kende, finde ud af hvad de virkelig brænder for og finde frem til deres indre leder. De bliver præsenteret for virkelighedsnære situationer, som de skal forholde sig til og diskutere med hinanden,” forklarer hun.

Stor interesse for den ”bløde” side af ledelsesfaget
De studerende skal blandt andet håndtere en konkret ledelsesmæssig udfordring i en case competition, der er udviklet i samarbejde med Jyske Bank, og de skal spille et brætspil designet til at stimulere deres refleksioner over ledelse.  De får også oplæg om ledelse og mulighed for at stille alle de spørgsmål, de måtte have på hjerte samt ikke mindst tilbud om en afsluttende personlig sparring med en ledelsesrådgiver.

”De har vist sig at have en særlig interesse for den mere bløde, anerkendende side af ledelse. De er interesserede i udvikling af mennesker, i at sætte det rigtige hold, i at få en forståelse for, hvad god ledelse er, og hvordan de gerne selv vil udvikle sig som ledere,” siger hun.    

Mange måder at være leder på
En af deltagerne på det seneste hold var Lina Byrialsen, der er 26 år og studerer Business Development Engineer på AU i Herning. Hun tilmeldte sig, fordi hun ønskede at få afklaret sit eget personlige potentiale som leder som supplement til det teoretiske fundament, hun har fået i sin uddannelse.

”Det vigtigste, jeg tager med mig, er, at der ikke er én rigtig måde at være leder på. Man skal være bevidst om sine styrker og bruge dem og samtidig være bevidst om sine svagheder så man kan få andre til at supplere én på de områder, hvor man ikke selv er så stærk,” siger hun og uddyber:

”Jeg har også indset, at enhver leder ikke passer til alle organisationer. En god leder er en leder, der passer til det, som den pågældende organisation har brug for. Man kan være en fremragende leder i én organisation og en elendig leder i en anden. Derfor er det utrolig vigtigt at finde ud af, hvilken leder man er.”

Kongstanken er at skabe bedre ledelse
Fra Ledernes synsvinkel er det både et mål at profilere organisationen og sætte ledere og ledelse på dagsordenen som i organisationens øvrige indsatser. Der er ikke formuleret et egentlig succeskriterium i form af et bestemt antal nye medlemmer, men at kimen er sået til fremtidige ledere og mulige medlemmer, er Rasmus Mortensen ikke i tvivl om.

”Vi kan se at de kandidater, der har fulgt forløbet, får et stærkt afsæt til deres første jobsøgning. Kongstanken er, at vi med det her forløb bidrager til at skabe bedre ledere til gavn for Danmark. Derfor håber jeg, at det kan fortsætte og i bedste fald udbredes til de øvrige universiteter herhjemme og blive en platform for udviklingen af blomstrende ledere i fremtiden.”

Mand og kvinde ved tavle