Pressemeddelelse: Virksomheder i Østjylland forventer plus i økonomi og beskæftigelse i 2018

20. december 2017

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 til at blive særdeles godt for erhvervslivet i Østjylland, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Det er ikke kun på grund af den nært forestående nytårsaften, at virksomhederne i Østjylland kan lægge champagnen på køl. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 nemlig til at blive særdeles godt for erhvervslivet i Østjylland, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Ifølge konjunkturundersøgelsen har 71 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 22 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun otte procent af lederne tror, omsætningskurverne i den østjyske virksomhed vil vende nedad i 1. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 62 procent af lederne i Østjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 30 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer seks ud af ti ledere, 60 procent, at der er stigninger i vente i første halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i Østjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 326 adspurgte lokale ledere kalkulerer 50 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 39 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun 11 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Østjylland Rasmus Mortensen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 1. halvår af 2018.

• Når man kigger på Danmark ses der en overordnet positivisme i erhvervslivet – og Østjylland er ingen undtagelse. En af årsagerne til, at vi nu oplever en solid forventning til vækst er, at de nye forretningsmuligheder og koncepter, som østjyske organisationer og ledere har været nødsaget til at tænke i, ser ud til at bære frugt. Og her er en af de afgørende ledelsesudfordringer at sikre en fortsat og bæredygtig vækst i de kommende år til gavn for erhvervslivet i Østjylland, siger Rasmus Mortensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.238 ledere, heraf 326 fra Østjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar 2018.

Rasmus Mortensen
Lederne Østjylland