Pressemeddelelse: De østjyske ledere har hentet gode lønstigninger

20. december 2016

De privatansatte ledere i Østjylland har fået en gennemsnitlig lønstigning på 3,1 procent i det forløbne år, viser Ledernes nye lønstatistik. Det er højere end stigningen på landsplan og giver en pæn stigning i reallønnen.

- Det er positivt, at lederne i Østjylland for andet år i træk har fået pæne lønstigninger, som ligger over stigningen for ledere på landsplan. Det afspejler, at virksomhederne i vores område generelt klarer sig godt, og at lederne spiller en nøglerolle for de gode resultater. Derfor vil virksomhederne i det østjyske også gerne fastholde deres ledere, og det er formentlig en af forklaringerne på, at lønstigningen har været relativt høj.

Sådan siger Rasmus Mortensen, lokalafdelingsformand for Lederne, som udtaler sig på baggrund af en ny landsdækkende lønstatistik indsamlet af YouGov for Lederne. Den viser, at lederne i Østjylland har fået en lønstigning på 3,1 procent fra september 2017 til september 2018.

Det er lidt højere end den gennemsnitlige stigning på landsplan, som var på 2,9 procent i perioden. Til sammenligning steg gennemsnitslønnen for alle lønmodtagere i den private sektor med 2,3 procent i perioden, og forbrugerpriserne steg kun med 0,6 procent. Lederne i det østjyske har altså fået en god reallønsfremgang.

I kroner og øre fik lederne i Østjylland en gennemsnitlig månedsløn på 56.652 kroner i september 2018 mod 57.920 i gennemsnit for lederne på landsplan. Det er kun lederne i hovedstadsområdet og Nord- og Østsjælland, som ligger over landsgennemsnittet.

Rasmus Mortensen
Lederne Østjylland