Pressemeddelelse: Lille plus i månedslønnen til lederne i Nord- og Østsjælland

17. november 2015

I det forløbne år er der blevet sat lidt mere pris på lederne fra de private virksomheder i Nord- og Østsjælland.

Lederne kan nemlig glæde sig over at have fået en beskeden lønstigning. Ifølge en ny lønstatistik fra Lederne har de lokale ledere fra september 2014 til september i år kunnet notere sig en stigning i månedslønnen på 1,0 procent. Tallet ligger under landsgennemsnittet for privatansatte ledere, som er på 2,6 procent.

I samme periode er forbrugerpriserne steget med 0,5 procent, hvilket betyder, at lederne i Nord- og Østsjælland har oplevet en lille reallønsfremgang på 0,5 procent.

I gennemsnit får lederne i Nord- og Østsjælland 55.531 kroner i lønningsposen hver måned. Det er cirka 1000 kroner over tallet for private ledere i hele Danmark, som er på 54.476 kroner.

Afdelingsformanden for Lederne Østsjælland, Jan Carlsen, glæder sig over resultatet blandt lederne i Nord- og Østsjælland.

- Selvom den er beskeden, er det trods alt positivt med en reallønsstigning, og udviklingen skal ses i forhold til, at lønningerne i det nord- og østsjællandske i forvejen ligger over landsgennemsnittet. Virksomhederne er forsigtige og vil gerne se væksten bide sig fast, før lønniveauet følger efter. Derfor tror jeg også, at vi allerede fra næste kvartal vil se en større lønstigning til de lokale ledere. Resultatet her er pænt, men samtidig ansvarligt, siger Jan Carlsen.

Lønstatistikken, der er udarbejdet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, er baseret på oplysninger fra 16.585 medlemmer af Lederne, heraf 1.427 i Nord- og Østsjælland. Lønstatistikken i sin helhed offentliggøres i midten af december.

Jan Carlsen
Lederne Østsjælland