Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Debatindlæg: Hvem har ansvaret for sundhed på arbejdspladsen ?

08. juli 2015

Der er så meget, man som leder har ansvar for. Heldigvis - det ligger i vores DNA at påtage os ansvaret og gribe ud efter indflydelse. Men skal vi også blande os i medarbejdernes livsstil og sundhed ?

Spørgsmålet deler vandene. I en undersøgelse, som Lederne og analyseinstituttet YouGov har lavet, viser det sig, at halvdelen af lederne i Vestjylland mener, at det er en ledelsesopgave. Samtidig svarer 57 procent af medarbejderne, at lederne skal blande sig uden om.

Det kan være ubehageligt, men jeg vil til enhver tid hellere tage konflikten og den svære samtale, end jeg vil lade stå til, og risikere, at det ender med, at medarbejderen enten bliver sygemeldt eller må forlade arbejdspladsen.

Aage Mørch, afdelingsformand, Lederne Midt-Vest

Jeg tror faktisk ikke, at vi er så uenige endda, hvis vi prøver at præcisere, hvad det handler om.

Hvis en medarbejders livsstil har negativ indflydelse på medarbejderens indsat på arbejdspladen, så skal den ansvarlige leder selvfølgelig blande sig. En leder skal tage fat i en medarbejder, når indsatsen ikke er i orden. Det skal ikke være anderledes, hvis problemet bunder i, at medarbejderen er i så dårlig fysisk form, at det påvirker arbejdsindsatsen. 

Og jeg tror egentlig også, at de fleste medarbejdere er interesserede i en arbejdsplads, hvor man går op i de ansattes sundhed og trivsel. Rigtig mange moderne arbejdspladser indfører kollektive sundhedsordninger, hvor man kan få massage, dyrke motion, har adgang til frugt og sund mad og ar sundhedsforsikringer. Det gør arbejdspladserne naturligvis, fordi det kan betale sig. Sunde medarbejdere præsterer bedre og arbejdspladsen bliver mere attraktiv for nye medarbejdere.

Kontaktoplysninger

Aage Mørch Sørensen
Afdelingsformand
Lederne Midt-Vest
Tlf. 2171 7935
E-mail Aage.Moerch.Soerensen@lederne.dk