Pressemeddelelse: Vestjyske ledere venter vækst i 2020

Hver tredje leder i Vestjylland forventer at udvide medarbejderstaben i år, viser undersøgelse fra Lederne.

27. februar 2020

De vestjyske erhvervsledere ser optimistisk på 2020. To ud af tre venter stigende omsætning, og næsten lige så mange venter et stigende overskud.

Det viser en spørgeundersøgelse blandt 862 privatansatte ledere i Vestjylland, som Lederne har fået lavet. Blandt de vestjyske ledere svarer hver tredje, at de venter at udvide medarbejderstaben i år. Under hver 10. regner med at skære ned i antallet af medarbejdere.

- Det er i den grad positivt, at lederne her i det vestjyske er så optimistiske, når væksten i samfundet generelt ventes at aftage i år. Vi er beskedne her i Vestjylland, så når vi siger, at vi oplever fremgang og har positive forventninger for 2020, så er det fordi det går godt, siger Bjarne Kragh Jensen, der er formand for Lederne afdeling Midt-Nord.

Fremgangen ser dog også ud til at skabe udfordringer for de vestjyske erhvervsledere det kommende år. Halvdelen forventer problemer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.

- Vi oplever desværre, at de unge rejser fra dele af Vestjylland mod de større byer. Når der samtidig er så meget gang i væksten, som tilfældet har været de senere år, bliver det meget vanskeligt få besat ledige stillinger på mange virksomheder. Det er noget, vi har fokus på lokalt hos Lederne, siger Bjarne Kragh Jensen.

Vestjyske ledere i det private

Falder

Omtrent uændret

Stiger

Forventning til antal medarbejdere

12

55

33

Forventning til omsætning

8

27

65

Forventning til overskud

10

29

61

Vestjylland omfatter kommunerne: Skive, Viborg, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern og Struer

Kilde: Lederne på baggrund af internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt 10.652 privatansatte ledere over hele landet, heraf 862. Gennemført i perioden 19. november-3. december 2019.

Bjarne Kragh Jensen
Lederne Midt-Nord