Pressemeddelelse: Vestjyske ledere har landets største forventninger til eksport i 2018

20. december 2017

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 til at blive særdeles godt for erhvervslivet i Vestjylland, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Det er ikke kun på grund af den nært forestående nytårsaften, at virksomhederne i Vestjylland kan lægge champagnen på køl. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 nemlig til at blive særdeles godt for erhvervslivet i Vestjylland, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Ifølge konjunkturundersøgelsen har 74 procent af lederne på de vestjyske virksomheder en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 18 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun syv procent af lederne tror, omsætningskurverne i den vestjyske virksomhed vil vende nedad i 1. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 67 procent af lederne i Vestjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 23 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 73 procent, at der er stigninger i vente i første halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i Vestjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 175 adspurgte lokale ledere kalkulerer 41 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 45 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun 14 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Midt-Nord Bjarne Kragh Jensen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 1. halvår af 2018.

• Det er jo nogle utrolig imponerende tal, som afspejler de vestjyske lederes ambitioner og tro på vækst for 2018. Igen i år er Vestjylland den region, som sammen med Fyn har de største forventninger til overskud, men det er især, hvad angår eksporten, at Vestjylland skiller sig ud med landets højeste forventning om stigning. Pumpekoncernen Grundfos med hovedsæde placeret i Bjerringbro er et eksempel på en stor eksportkanon, som igennem mange år også har bidraget til beskæftigelse og haft en afsmittende effekt på andre brancher, siger Bjarne Kragh Jensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.238 ledere, heraf 175 fra Vestjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar 2018.

Bjarne Kragh Jensen
Lederne Midt-Nord