Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Debatindlæg: Se sociale medier som et nyttigt screeningsværktøj

17. august 2018

En ny rekrutteringsundersøgelse foretaget af Lederne viser, at hele 55 procent af lederne bruger sociale medier ved ansættelse af en leder og kun 23 procent bruger sociale medier ved ansættelse af en ufaglært.

Debatindlæg af afdelingsformand Kirsten Hvid Schmidt i Jyllandsposten den 17. august 2018

Det kommer ikke bag på mig, at så mange ledere bruger sociale medier når de ansætter. Til gengæld kommer det bag på mig, at der er så stor forskel på, hvornår de bruges. 

Alle medarbejdere er virksomhedens ansigt udadtil, og derfor burde alle medarbejdere matche med de værdier, som virksomheden er bygget op omkring. Sociale medier giver arbejdsgiveren muligheden for på forhånd at se, om ansøgeren ville kunne passe ind i virksomheden og om ansøgerens værdier matcher virksomhedens.

Der er virksomheder hvor ufaglærte medarbejdere også har kontakt med virksomhedens kunder, og de burde derfor matche virksomhedens værdier i ligeså høj grad som topchefen.

At bruge sociale medier til at tjekke en ansøger i forbindelse med en ansættelsesproces er en mulighed, der står til rådighed for arbejdsgiveren. Som arbejdsgiver mener jeg, at man skal benytte sig af de muligheder, man har til rådighed, og se sociale medier som et nyttigt screeningsværktøj.

Til gengæld mener jeg ikke, at der burde være nogen forskel på procentdelen af arbejdsgivere, som bruger sociale medier i ansættelsen af en ufaglært og af en topchef da sociale medier som screeningsværktøj er lige brugbart i begge ansættelsessituationer.