Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Debatindlæg: Hold det lave konfliktniveau nede

27. maj 2016

En ny undersøgelse fra Lederne og analyseinstituttet YouGov viser, at antallet af konflikter i de danske virksomheder er faldet med 19 procent siden 2012.

Debatindlæg af afdelingsformand Kirsten Hvid Schmidt i Randers Amtsavis den 27. maj 2016

Sandheden bag tallene er, at krisementaliteten stadig hærgede i 2012, derfor har vi en stor udfordring med at holde de tal nede, inden den næste krise kommer.

For den vil komme før eller siden. Årsagen til, at antallet af konflikter var så højt under krisen, tror jeg, skyldes den mentalitet, som både ledere og medarbejdere helt naturligt forfalder til, når samfundet og virksomhederne er i økonomisk krise. Ledere begynder at administrere i stedet for at lede. Det betyder manglende medarbejderinddragelse, vrisne hentydninger og mangel på ambition. Medarbejderne begynder at frygte fyringer og arbejdsløshed. Derfor tør de ikke sige chefen imod eller foreslå alternative løsninger.

Hvis denne situation opstår igen, svarer det til at tænde bål på et olieraffinaderi – det vil gå galt før eller siden. Hvordan undgår vi at gentage fejlene fra de sene 00’ere? Det er faktisk relativt simpelt, men alligevel så svært. Som leder skal man gøre det til en vane at involvere sine medarbejdere så meget som muligt. Når medarbejderne bliver involveret i beslutningsprocessen i virksomheden, så tager de også ejerskab over virksomheden og føler stolthed over de resultater, som opnås.

Formålet med at opbygge ejerskab er, at det bliver naturligt for medarbejderne at sige chefen imod, hvis chefen tager fejl, og chefen vænner sig til at have en frit flydende kommunikation med sine medarbejdere. Det holder ikke kun antallet af konflikter nede, selv i en krisetid, men det gavner også bundlinjen at have medarbejdere, som tager ejerskab og stolt repræsenterer deres virksomhed.