Virksomheder i København og omegn forventer plus i økonomi og beskæftigelse i 2018

20. december 2017

Det er ikke kun på grund af den nært forestående nytårsaften, at virksomhederne i København og omegn kan lægge champagnen på køl. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 nemlig til at blive særdeles godt for erhvervslivet i København og omegn, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Ifølge konjunkturundersøgelsen har 70 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 21 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun ni procent af lederne tror, omsætningskurverne i den københavnske virksomhed vil vende nedad i 1. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 62 procent af lederne i København og omegn forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 28 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 45 procent, at der er stigninger i vente i første halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i København og omegn, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 694 adspurgte lokale ledere kalkulerer 49 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 37 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun 14 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne København Vest Maria Rose Thyrén deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 1. halvår af 2018.

- Det er skønt at se, hvordan der blæser positive vinde ind over København og omegn. Ledere fra området har store har forventninger om en stigning i antal medarbejdere, hvilket må være tegn på, at vi går en tid i møde med høj beskæftigelse, som blandt andet vil smitte positivt af på lederes jobmobilitet, siger Maria Rose Thyrén.

Ledernes konjunkturundersøgelse er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.238 ledere, heraf 694 fra København og omegn. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar 2018.

Maria Rose Thyrén
Lederne København Vest