Pressemeddelelse: Forventning om stigende overskud og beskæftigelse i København og omegn i 2016

08. december 2015

Optimismen bobler i erhvervslivet i København og omegn på tærsklen til 2016. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer størstedelen af lederne på de lokale virksomheder i København og omegn, at 1. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til at finde smilet frem.

Når det gælder virksomhedernes omsætning i 1. halvår af 2016, viser undersøgelsen, at 69 procent, af de adspurgte ledere i København og omegn forventer en stigning i det næste halve år, mens 17 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun 14 procent tror, omsætningen i virksomhederne er for nedadgående.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. På produktionsområdet forudser 67 procent af lederne, at kurven vil stige, hvilket også gør sig gældende i forhold til overskuddet, som 62 procent forudser stiger. På eksportområdet vurderer 52 procent, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos hovedparten af lederne i København og omegn, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigninger eller uændrede tal. Blandt de 427 adspurgte lokale ledere er forventningen hos næsten halvdelen, nemlig 45 procent, at det samlede antal af medarbejdere stiger, 39 procent tror, antallet vil være omtrent uændret, mens kun 16 procent af virksomhederne ifølge lederne belaver sig på en nedgang i antallet af stole i kantinen.

Tallene for København og omegn viser, at der i de kommende seks måneder især bliver brug for medarbejdere med en videregående uddannelse. 37 procent af de lokale ledere forventer, at antallet af medarbejdere med en videregående uddannelse i bagagen vil stige.

Afdelingsformanden for Lederne Hovedstaden Jan Rossil glæder sig over de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Tallene viser en optimisme hos lederne i København og omegn. Der er ingen tvivl om, at der generelt er en meget positiv forventning til, at 2016 bliver et godt år, både hvad angår øget beskæftigelse og virksomhedernes omsætning og indtjeningsevne. Det er i væsentlig grad et resultat af god og engageret ledelse, siger Jan Rossil.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.603 ledere, heraf 427 fra København og omegn. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor.

LÆS OGSÅ: Lederne forventer fremgang på alle hylder

Jan Rossil