Pressemeddelelse: Forventning om stigende omsætning i København og omegn i resten af 2016

19. maj 2016

2. halvår af 2016 vil blive særdeles godt for erhvervslivet i København og omegn.

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer hovedparten af lederne på virksomhederne i København, at 2. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til en vis optimisme.

Undersøgelsen viser, at 66 procent af lederne på københavnske virksomheder har en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 26 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun syv procent af lederne tror, omsætningskurverne i den københavnske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2016.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 66 procent af lederne i København forventer, at produktionen stiger i det næste halve år, mens 58 procent kalkulerer med stigende overskud. Også her gør det sig gældende, at kun meget få forventer nedgang: Henholdsvis fire og 10 procent af de adspurgte københavnske ledere svarer, at produktion og overskud vil falde.

Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 45 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos majoriteten af lederne i København, at vi er på vej ind i et halvår med enten uændrede tal eller stigninger. Blandt de 489 adspurgte lokale ledere kalkulerer 44 procent, med, at det samlede antal af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens 43 procent tror, antallet af ansatte vil stige i resten af 2016. Kun 13 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne København Vest Maria Rose Thyrén deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Vi kan allerede nu se, at langt flere tør tage springet ud i et jobskifte, netop på grund af de positive udsigter. Det betyder ny energi ind i virksomhederne, og fokus kan derfor være på udvikling og effektivitet frem for tørre tal, siger Maria Rose Thyrén.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.619 ledere, heraf 489 fra København og omegn Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i slutningen af denne måned.

Maria Rose Thyrén
Lederne København Vest