Pressemeddelelse: Forventning om stigende omsætning i København og Omegn i 1. halvår af 2017

15. december 2016

1. halvår af 2017 vil blive særdeles godt for erhvervslivet i København og omegn.

Ifølge Ledernes nye konjunkturundersøgelse, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, forventer hovedparten af lederne på virksomhederne i Københavnsområdet, at 1. halvår af 2017 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til en vis optimisme.

Undersøgelsen viser, at 68 procent af lederne på de københavnske virksomheder har en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun otte procent af lederne tror, at omsætningskurverne vil vende nedad i 1. halvår af 2017.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 67 procent af lederne i København og omegn forventer, at produktionen stiger i det næste halve år, mens 66 procent kalkulerer med stigende overskud. Også her gør det sig gældende, at kun få forventer nedgang: Henholdsvis seks og ni procent af de adspurgte københavnske ledere svarer, at produktion og overskud vil falde.

Også på eksportområdet er der optimisme at spore. Her svarer 55 procent, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2017.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i København og omegn, at vi er på vej ind i et halvår med enten uændrede tal eller stigninger. Blandt de adspurgte lokale ledere forudser 40 procent, at det samlede antal af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens 46 procent tror, at antallet af ansatte vil stige i 1. halvår af 2017. 14 procent af lederne forbereder sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne København Vest Maria Rose Thyrén deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- København og omegn er et stærkt vækstområde, hvilket tallene også afspejler. Forventningerne til både omsætning, overskud og beskæftigelse er høje, men jeg tror faktisk, at de vil blive indfriet. Vi kom os hurtigt ovenpå finanskrisen og er ved at være oppe i omdrejninger. Når jeg kigger rundt i mit netværk, er der langt flere, der skifter job end for få år tilbage. Troen på økonomien i de københavnske virksomheder gør, at man bliver mere risikovillig, siger Maria Rose Thyrén.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.151 ledere, heraf 222 fra København og omegn. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i starten af januar.

Maria Rose Thyrén
Lederne København Vest