Pressemeddelelse: Behersket lønstigning til lederne i København og omegn

20. november 2014

Lederne på de private virksomheder i København og omegn har fået en begrænset lønstigning det seneste år.

Ifølge en ny lønopgørelse fra Lederne har lederne fra september 2013 til september i år kunnet notere sig en stigning i månedslønnen på 1,7 procent. Tallet ligger under landsgennemsnittet for privatansatte ledere, som er på 2,2 procent.

I samme periode er forbrugerpriserne steget med 0,5 procent, hvilket betyder, at lederne i København og omegn har oplevet en reallønsfremgang på 1,2 procent.

I gennemsnit får lederne i København og omegn 59.165 kroner i lønningsposen hver måned. Det er godt 6.300 kroner over gennemsnittet for private ledere i hele Danmark, som er på 52.782 kroner.

Afdelingsformanden for Lederne Hovedstaden Jan Rossil undrer sig ikke over hverken den beskedne lønstigning eller den højere gennemsnitsløn hos lederne i København og omegn.

- Lønpresset i København og omegn vil automatisk være større end andre steder i landet, da leveomkostningerne er væsentlig højere. At der trods alt er en lønstigning på 1,7 procent vidner om den fortsatte positive udvikling og fremgang i København og omegn, hvor ledigheden falder og beskæftigelsen stiger blandt lederne. Den høje gennemsnitlige månedsløn er et bevis på, at kompetente ledere er eftertragtede på arbejdsmarkedet, siger Jan Rossil.

Lønstatistikken, der er udarbejdet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, er baseret på oplysninger fra 20.548 medlemmer af Lederne, heraf 5.755 fra København og omegn. Lønstatistikken i sin helhed offentliggøres i midten af december.

-----------------
Kontaktinformation: