Mit Lederne

Pressemeddelelse: Ledere omkring København venter mere gang i hjulene

Fire af ti lederne venter at udvide medarbejderstaben i år, viser undersøgelse fra Lederne.

27. februar 2020

Lederne på virksomheder omkring København ser lyst på fremtiden. To ud af tre ledere på virksomheder i Københavns omegn venter stigende omsætning i 2020. Næsten lige så mange venter stigende overskud.

Det viser en ny undersøgelse blandt l knap 2000 ledere fra virksomheder omkring København.

Undersøgelsen er foretaget af Lederne og viser, at ledernes forventninger er næsten lige så høje, som da de fik stillet samme spørgsmål for to år siden, i januar 2018. Forskellen er kun et par procent.

Når det gælder at hente nye medarbejdere, er ledernes optimisme faldet en smule. Fire ud af ti svarer, at de regner med at udvide medarbejderstaben i år. Det er lidt under niveauet for to år siden, da knap halvdelen ventede at udvide medarbejderstaben.

Det betyder dog på ingen måder, at der er krise på det københavnske arbejdsmarked. Det er stadig kun et fåtal af lederne, som forventer at skære i medarbejderstaben.  Det drejer sig om 15 procent af lederne mod 14 procent for to år siden. Dermed er der stadig langt flere ledere, som venter at udvide medarbejderstaben end det modsatte. Og det kan i sig selv blive en udfordring for lederne i Københavns Omegn. Halvdelen af de knap 2000 ledere svarer, at de venter problemer med at finde kvalificerede medarbejdere det kommende år.

- Undersøgelsen afspejler i udstrakt grad det som de fleste af os allerede oplever i hverdagen. Nemlig at det i tider med højkonjunktur og lav ledighed, hvilket jo er meget positivt samtidig giver udfordringer med at finde kvalificerede medarbejdere til de ubesatte stillinger og deraf medfører en stigende konkurrence mellem virksomhedernes i deres forsøg på at tiltrække arbejdskraft, siger Henrik C. Tarris.

Private ledere
Københavns omegn

Falder

Omtrent uændret

Stiger

Forventning til antal medarbejdere

15

45

40

Forventning til omsætning

10

24

66

Forventning til overskud

11

29

60

Kilde: Lederne på baggrund af internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt 10.652 privatansatte ledere over hele landet, heraf 1966 i Københavns omegn. Gennemført i perioden 19. november-3. december 2019.

Københavns Omegn omfatter kommunerne: Ballerup, Gentofte, Gladsaxe, Herlev, Lyngby-Taarbæk, Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Rødovre og Vallensbæk

Henrik Tarris
Lederne København Nord