Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Forbered dig på det nye internet - Digitale assistenter og stemmestyring

30. april 2019

Stemmegenkendelse vil fundamentalt ændre hvordan vi interagerer med maskiner og computere, det vil ændre hvordan virksomheder kommunikerer med deres kunder, det offentlige med borgere, og det vil ændre, hvordan vi lever vores liv.

Stemmestyring benyttes mere, end vi går og tror i Danmark. I USA er det allerede mere end 20% af alle internetsøgninger, som bliver foretaget med stemmen, og i 2020 vil det være mere end halvdelen af alle søgninger.

For 5-10 år siden skulle virksomheder tilbyde services, merværdi og relevans gennem applikationer til smartphones, som afløser for de forjættede hjemmesider, eller som mobil optimerede hjemmesider, hvilket var et kæmpe skift, og mulighedsrum. Med apps var virksomheden endnu tættere på kunden, hvor den mest efterspurgte ’retailspace’ var og stadig er den første side på en persons smartphone. Apps gjorde det nemt at fordrive spildtid med spil, bestille og betale for billetter og ting, holde sociale relationer ved lige, se status på sin bankkonto og meget mere, der giver værdi i hverdagen. I 2014 overhalede internetsøgninger fra mobile enheder desuden søgninger gjort fra desktop computere, og virksomheder skulle for alvor til at tænke såkaldt mobile-first.

Nu viser der sig nye muligheder og potentiale i horisonten. Nu kan virksomheder skabe oplevelser for deres kunder og interagere med dem gennem et langt mere naturligt interface – nemlig stemmen. Vi er gået fra at skulle kommunikere med ti fingre på et tastatur til scrolllende tommelfingre på en smartphone skærm, og nu skal vi til at tale med vores digitale assistenter.


Oplægsholder - Jarle Fink Kondrup

Jarle

Jarle gør den digitale udvikling relevant og interessant ved at koble den til menneskelige værdier og moderne forretningsmodeller. Han har leveret research og analyse til alt fra digitale platforme for Digitaliseringsstyrelsen, over brugen af Big Data i turismesektoren og udnyttelse af Internet of Things i fremtidens detailhandel til kortlægning af digitale kommunikationsteknologier for kunder som Københavns Kommune, Deloitte og Erhvervsstyrelsen. Derudover har Jarle samarbejdet med og inspireret virksomheder såsom Kamstrup, Grundfos, Danfoss og e-nettet om brugen af ny teknologi i deres fremtidige virke.