Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Debatindlæg: Skulder at græde ud ved

21. marts 2016

En del af lederjobbet handler om at tage stilling til medarbejderes personlige problemer.

Debatindlæg af afdelingsformand Steen Knørr i Nordjyske Stiftstidende den 21. marts 2016.

Det er de lokale nordjyske ledere enige med mig i, hvis man ser på tallene fra en ny undersøgelse af Lederne og analyseinstituttet YouGov.

62 pct. svarer, at netop dette er en del af lederjobbet. Jeg mener ikke, at man direkte skal snage i eller opsøge medarbejdernes personlige problemer. Og  dermed heller ikke sagt, at man som leder skal påtage sig rollen som problemknuser eller terapeut. Men hvis medarbejdere indikerer, de har det skidt og ikke af sig selv kommer til dig som leder, er det din opgave at finde ud af, hvor du kan træde til. Der kan jo være tale om problemer, der har indvirkning på den pågældende medarbejders arbejdsindsats og performance på arbejdspladsen - såsom frygten for at miste sit arbejde.

Det er en del af mit ansvar at være tæt på mine medarbejdere. Derfor er det også på sin plads at mærke efter, om en medarbejder har et skjult behov for hjælp. Nogle gange er alt, der behøves, bare en skulder, der kan grædes ud ved.