Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Debatindlæg: Fire ud af 10 headhuntes

13. marts 2018

41 procent af de nordjyske ledere har fået etableret kontakt til sin nuværende virksomhed enten ved, at et rekrutteringsbureau kontaktede dem eller virksomheden selv tog kontakt.

Debatindlæg af Jens Otto Størup, afdelingsformand for Lederne Himmerland i Nordjyske Stiftstidende, 13. marts 2018.

Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne har 41 procent af nordjyske ledere fået etableret kontakt til sin nuværende virksomhed enten ved, at et rekrutteringsbureau kontaktede dem eller virksomheden selv tog kontakt. Tallene tyder på, at vejen til et job ikke længere behøver at være gennem en ansøgning, men at sociale netværk såsom Linkedin giver virksomhederne rig mulighed for at headhunte.

Min egen erfaring er, at vi ikke kun kigger i ansøgningsbunken, men også selv er ude og prikke kandidater på skulderen. Det skal dog understreges, at det ikke skyldes mangel på kvalificerede ansøgninger, men simpelthen er blevet en integreret del af vores rekrutteringspolitik.

Og det gælder kompetente ledere på alle niveauer, hvilket altså tyder på, at headhunting ikke længere er forbeholdt topchefer.

Men selvom hver fjerde kandidat er blevet headhuntet, er det dog vigtigt, at nordjyske ledere ikke læner sig tilbage og venter på at blive opdaget. Er man jobsøgende, skal man ud og lede. Men en opdateret arbejdsprofil på nettet kan være et afgørende redskab, som jeg tror, vil få en voksende betydning for virksomheders rekrutteringsproces – og dermed for de nordjyske lederes karrieremuligheder.