Pressemeddelelse: Virksomheder på Fyn ligger i top med deres forventninger til økonomi og beskæftigelse i 2018

20. december 2017

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 til at blive særdeles godt for erhvervslivet på Fyn, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Det er ikke kun på grund af den nært forestående nytårsaften, at virksomhederne på Fyn kan lægge champagnen på køl. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 nemlig til at blive særdeles godt for erhvervslivet på Fyn, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Ifølge konjunkturundersøgelsen har 73 procent af lederne på de fynske virksomheder en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 21 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun seks procent af lederne tror, omsætningskurverne i den fynske virksomhed vil vende nedad i 1. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 67 procent af lederne på Fyn forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 26 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 61 procent, at der er stigninger i vente i første halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne på Fyn, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 175 adspurgte lokale ledere kalkulerer 50 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 42 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun ni procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Fyn Jerry Vinther deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 1. halvår af 2018.

• Det er utrolig positivt, at Fyns erhvervsliv igen i år kan tilkendegive så flotte forventninger til 2018. Jeg oplever, at vinden i sejlene hos de yngre virksomheder nu har bidt sig fast og sat turbo på udviklingen. For eksempel virksomheder, der beskæftiger sig med teknologi, stormer fremad i sådan et grad, at det er begyndt at smitte af på underleverandørerne, som også har stor glæde af successen. Yderligere har det skabt spændende stillinger, som hæver kompetencerne og gør det attraktivt at kigge i retning mod Fyn, når der skal søges job. Nu gælder det om at holde hjulene i gang, så den sunde vækst kan fortsætte, siger Jerry Vinther.

Ledernes konjunkturundersøgelse er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.238 ledere, heraf 175 fra Fyn. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar 2018.

Jerry Vinther
Lederne Fyn