Pressemeddelelse: Forventning om stigende overskud og beskæftigelse på Fyn i 2016

08. december 2015

Optimismen bobler i erhvervslivet på Fyn på tærsklen til 2016. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer størstedelen af lederne på de lokale virksomheder på Fyn, at 1. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til at finde smilet frem.

Når det gælder virksomhedernes omsætning i 1. halvår af 2016, viser undersøgelsen, at 64 procent, af de adspurgte ledere på Fyn forventer en stigning i det næste halve år, mens 26 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun 11 procent tror, omsætningen i den fynske virksomhed er for nedadgående.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. I forhold til produktionen forudser 50 procent af lederne, at kurven vil stige. 59 procent af af lederne forudser, at overskuddet stiger, mens det på eksportområdet vurderes af 59 procent, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos hovedparten af lederne på Fyn, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigninger eller uændrede tal. Blandt de 139 adspurgte lokale ledere er forventningen hos 39 procent, at det samlede antal af medarbejdere stiger, 46 procent tror, antallet vil være omtrent uændret, mens kun 15 procent af virksomhederne, ifølge lederne belaver sig på en nedgang i antallet af stole i kantinen.

Tallene for Fyn viser, at der i de kommende seks måneder især bliver brug for medarbejdere med videregående uddannelser. 27 procent af de lokale ledere forventer, at antallet af medarbejdere med en videregående uddannelse i bagagen vil stige.

Afdelingsformanden for Lederne på Fyn Karsten Kjærby glæder sig over de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Jeg synes, at det ser meget fornuftigt ud. Man fornemmer en positiv økonomisk udvikling, som forhåbentligt kommer til at få en afsmittende virkning i forhold til beskæftigelsen på Fyn, siger Karsten Kjærby.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.603 ledere, heraf 139 fra Fyn og øer. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor.

LÆS OGSÅ: Lederne forventer fremgang på alle hylder

Karsten Kjærby