Pressemeddelelse: Virksomheder på Bornholm forventer plus i økonomi og beskæftigelse i 2018

20. december 2017

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 til at blive særdeles godt for områdets erhvervslivet, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Det er ikke kun på grund af den nært forestående nytårsaften, at virksomhederne på Bornholm, Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster kan lægge champagnen på køl. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner 1. halvår af 2018 nemlig til at blive særdeles godt for områdets erhvervslivet, både når det gælder de økonomiske nøgletal og beskæftigelsen.

Ifølge konjunkturundersøgelsen har 69 procent af lederne på virksomheder på Bornholm, Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 26 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun fem procent af lederne tror, omsætningskurverne i den bornholmske virksomhed vil vende nedad i 1. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 59 procent af lederne i Bornholm, Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer seks ud af ti ledere, 60 procent, at der er stigninger i vente i første halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne på Bornholm, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 137 adspurgte lokale ledere kalkulerer 38 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 54 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun otte procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Bornholm Verner Haagensen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 1. halvår af 2018.

• Jeg kan tydeligt mærke et opsving i økonomi og beskæftigelse på Bornholm og deler fuldt ud den spirende optimisme for 2018. Eksporten er i drivende fremgang med alle de bornholmske firmaer, som producerer til udlandet. Her ved jeg, at blandt andet produktionsvirksomheden Jensen Danmark A/S tordner frem med deres salg af maskiner til hele verden, hvilket giver eksporten et stort skub fremad. Nu er næste skridt at tiltrække folk til øen, som har lange videregående uddannelser og som ser mulighed for et blivende job. Her har vi sågar ansat tilflytterkonsulenter, som skal hjælpe med at vise Bornholm frem for interesserede danskere, siger Verner Haagensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.238 ledere, heraf 137 fra Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar 2018.

Verner Haagensen
Lederne Bornholm