Pressemeddelelse: Lønstining til bornholmske ledere følger landsgennemsnittet

17. november 2015

I det forløbne år er der blevet sat lidt mere pris på lederne fra de private virksomheder fra Bornholm, Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster.

Lederne kan nemlig glæde sig over at have fået en pæn lønstigning. Ifølge en ny lønstatistik fra Lederne har de lokale ledere fra september 2014 til september i år kunnet notere sig en stigning i månedslønnen på 2,7 procent. Tallet ligger på niveau med landsgennemsnittet for privatansatte ledere, som er på 2,6 procent.

I samme periode er forbrugerpriserne steget med 0,5 procent, hvilket betyder, at lederne på Bornholm har oplevet en reallønsfremgang på 2,2 procent.

I gennemsnit får lederne på Bornholm, Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster 48.295 kroner i lønningsposen hver måned. Det er er godt 6.000 kroner under tallet for private ledere i hele Danmark, som er på 54.476 kroner.

Afdelingsformanden for Lederne Bornholm, Verner M. Haagensen, glæder sig over det pæne resultat blandt lederne fra Bornholm.

- Der er ved at komme gang i væksten igen på Bornholm. Der er for eksempel flere jobopslag i aviserne og flere aktivt jobsøgende ledere. Det er stadig en udfordring at få skabt nye arbejdspladser på øen, men det er positivt, at det går fremad for de eksisterende virksomheder. Jeg ser lønstigningen som et tegn på en forsigtig og ansvarlig optimisme i det lokale erhvervsliv, siger Verner Haagensen.

Lønstatistikken, der er udarbejdet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, er baseret på oplysninger fra 16.585 medlemmer af Lederne, heraf 1.015 fra Bornholm, Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster. Lønstatistikken i sin helhed offentliggøres i midten af december.

Verner Haagensen
Lederne Bornholm