Pressemeddelelse: Forventning om stigende overskud og beskæftigelse på Bornholm 2016

08. december 2015

Optimismen bobler i erhvervslivet på Bornholm, Lolland, Falster samt i Vest- og Sydsjælland på tærsklen til 2016. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer størstedelen af lederne på de lokale virksomheder på Bornholm, at 1. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til at finde smilet frem.

Når det gælder virksomhedernes omsætning i 1. halvår af 2016, viser undersøgelsen, at 71 procent, af de adspurgte ledere på Bornholm, Lolland, Falster samt i Vest- og Sydsjælland forventer en stigning i det næste halve år, mens 17 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun tolv procent tror, omsætningen i regionens virksomheder er for nedadgående.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. På de felter forudser henholdsvis 60 og 69 procent af lederne, at kurverne vil stige, mens der på eksportområdet er 45 procent, som vurderer, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos hovedparten af lederne på Bornholm, Lolland, Falster samt i Vest- og Sydsjælland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigninger eller uændrede tal. Blandt de 107 adspurgte lokale ledere er forventningen hos en tredjedel, 33 procent, at det samlede antal af medarbejdere stiger, 56 procent tror, antallet vil være omtrent uændret, mens kun hver tiende virksomhed, 10 procent, ifølge lederne belaver sig på en nedgang i antallet af stole i kantinen.

Tallene for regionen viser, at der i de kommende seks måneder især bliver brug for medarbejdere med videregående uddannelser. 18 procent af de lokale ledere forventer, at antallet af medarbejdere med en videregående uddannelse i bagagen vil stige.

Afdelingsformanden for Lederne Bornholm Verner M. Haagensen glæder sig over de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Bornholm er efterhånden kommet godt med i forhold til resten af Danmark, og jeg glæder mig over forventningerne til øget overskud og omsætning. Flere er kommet i arbejde, og jeg sporer også en forsigtig optimisme i forhold til vækst på beskæftigelsesområdet, siger Verner M. Haagensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.603 ledere, heraf 107 fra Bornholm, Lolland, Falster, Vest- og Sydsjælland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor.

LÆS OGSÅ: Lederne forventer fremgang på alle hylder

Verner Haagensen