Pressemeddelelse: Bornholmske ledere har fået pæne lønstigninger

18. december 2018

De privatansatte ledere på Bornholm har fået en gennemsnitlig lønstigning på 2,6 procent i det forløbne år, viser Ledernes nye lønstatistik. Det er lidt lavere end lønstigningen for ledere på landsplan, men giver en pæn reallønsstigning.

Lederne i private virksomheder på Bornholm, Lolland-Falster og Vest- og Sydsjælland har i gennemsnit fået en lønstigning på 2,6 procent fra september 2017 til september 2018. Det viser en ny landsdækkende lønstatistik indsamlet af YouGov for Lederne.

Verner Haagensen, afdelingsformand for Lederne Bornholm, hæfter sig ved, at de bornholmske ledere dermed har fået en pæn stigning i reallønnen. Forbrugerpriserne steg nemlig kun 0,6 procent i samme periode, mens lønstigningen for alle privatansatte lønmodtagere under ét var på 2,3 procent.

- Lønstigningen til lederne er en velfortjent belønning for, at det generelt går godt på Bornholm i disse år, hvor vi har rigtig fin økonomisk vækst. Jeg er selvfølgelig lidt ærgerlig over, at lederlønningerne i vores landsdel er steget mindre end lederlønningerne på landsplan. Men det hører med til den historie, at lederlønningerne i vores landsdel året før steg med hele 3,9 procent, hvilket var den højeste stigning i hele landet, siger Verner Haagensen.

Mens de lokale lederlønninger i gennemsnit steg med 2,6 procent det forløbne år, steg lederlønnen med 2,9 procent på landsplan. Den gennemsnitlige månedsløn for en leder i Vest- og Sydsjælland, Lolland-Falster og Bornholm var 51.785 kroner i september 2018, hvilket er lavere end de andre landsdele. Den gennemsnitlige lederløn på landsplan er 57.920.

Verner Haagensen
Lederne Bornholm