Når din LinkedIn-profil optræder i et søgeresultat, er din overskrift (headline) den primære beskrivelse af dig. Det er også din overskrift, der er synlig under dit navn, hvis du laver et opslag på platformen. Det er derfor vigtigt, at din overskrift vækker interesse.
For at sælge dig selv bedst muligt kan din overskrift med fordel indeholde mere end blot din stillingsbetegnelse. Den kan også indeholde de kompetencer og ambitioner, der viser dig som en potentiel god leder.
Når du formulerer din overskrift, kan du spørge dig selv: Ville jeg åbne min profil, hvis jeg kun kunne se navn og overskrift? Det kan være en god måde at teste, om din overskrift er fængende.
Udover at fange folks interesse, kan din overskrift også gøre din profil mere synlig blandt søgeresultater. Det er en fordel, hvis rekrutteringsfolk skal have øjnene op for din faglighed og for dit potentiale som leder. Det er derfor en god idé at bruge de søgeord, titler og kompetencer, der allerede bliver brugt på platformen – det er dem, platformen automatisk tilbyder dig, når du begynder at skrive. Du kan inkludere søgeordene i en sætning eller opstille din overskrift i listeform.
Tænk i faglige kompetencer og fagområder som for eksempel ’projektledelse’ og ’performance management’, fremfor personlige egenskaber som ’passioneret’ og ’nysgerrig’, når du laver din overskrift.
For at få inspiration til en overskrift, kan du gå på opdagelse i dit netværk og studere, hvilke overskrifter der vækker din interesse. Det er dog vigtigt, at din overskrift indrammer essensen af dine ledelseskompetencer og ambitioner. Det er også vigtigt, at du tilpasser din overskrift den situation, du befinder dig i.
Hvis du f.eks. er ledig og søger et job, kan du gøre opmærksom på det i overskriften, så det er det første rekrutteringsfolk ser, når de støder på din profil. Hvis du derimod går målrettet efter et lederjob i din nuværende organisation, kan det være en idé at sætte fokus på, hvad der driver dig.
Her er nogle eksempler på, hvordan en overskrift kan se ud: