Miniguide: 7 gode råd til det effektive jobopslag

Det er værd at gøre en ekstra indsats ud af jobopslaget, når du skal hyre nye medarbejdere. Det sætter nemlig retningen for hele rekrutteringsprocessen. Læs her, hvordan du skriver et effektivt og målrettet jobopslag. 

Skal du hyre nye medarbejdere?

Så er der al mulig god grund til at gøre dig umage med jobopslaget. Det har nemlig ikke kun betydning for, om du kan få de rigtige kandidater til at søge stillingen. Men faktisk for hele rekrutteringsprocessen. 

Det mener Signe Jørgensen, arbejdslivspolitisk chefkonsulent hos Lederne. 

”Jobopslaget er selve ankeret i rekrutteringsprocessen. Rammer du skævt med det, står du måske med nogle andre kandidater end dem, du har brug for. Og kan i det hele taget give et ufokuseret forløb,” siger hun.

Problemet er, mener hun, at det ofte går for hurtigt med at få jobopslaget ud.

”Mange sætter sig til tasterne uden at have gjort op med sig selv, præcis hvad jobbet går ud på, og hvilken profil der vil være den rette til at løfte opgaverne. Og det kan koste dyrt på den lange bane,” siger Signe Jørgensen med henvisning til, at en fejlrekruttering let kan koste, hvad der svarer til en årsløn i det pågældende job.

Jobsamtalen | Lederne PRO

Men hvordan griber du helt konkret opgaven an, hvis du vil skrive et jobopslag, der rammer plet i første hug?

Det får du her Signe Jørgensens bedste råd til.

1. Bliv skarp på, hvilken profil du søger

Inden du skriver jobopslaget, skal det stå lysende klart for dig, hvad det er for en faglig profil, du søger.

Første skridt er at analysere jobbet og de opgaver, der skal løses – herunder de resultater, som medarbejderen skal være med til at skabe. Det kan give et billede af, hvilke kompetencer den nye medarbejder skal have.

Hvis du er skarp på, hvilke kriterier kandidaten skal opfylde, får du ikke kun et godt afsæt for at skrive jobopslaget, men også en vigtig rettesnor, når du senere i forløbet skal vurdere de forskellige kandidater.

Du kan også spørge dine medarbejdere om deres holdning til den nye kollega. De kender måske opgaverne og arbejdsgangene bedre end dig. Og skal kunne samarbejde med kollegaen i det daglige.

Bliv klogere på, hvilke tre områder du bør afdække, når du laver en job- og kompetenceanalyse

Fold ud

2. Vend perspektivet

Mange jobopslag består hovedsageligt af en beskrivelse af virksomhedens krav til kandidaten – herunder de resultater, den kommende medarbejder forventes at kunne levere.

Kravene kan dog hurtigt komme til at fylde for meget. For som jobsøgende vil du frem for alt gerne vide, hvad du selv vil få ud af at arbejde i virksomheden. Med andre ord: Hvad virksomheden har at tilbyde dig. At du vender perspektivet og sætter dig i modtagerens sted, kan være afgørende for, om du finder den rigtige kandidat – ikke mindst når der som nu er høj beskæftigelse og rift om de gode medarbejdere.

I dag har mange behov for at kunne finde mening i arbejdslivet, andet end det økonomiske aspekt. Fortæl derfor, hvad virksomhedens formål er – og hvorfor det er meningsfulgt at bidrage til. Mange lægger for eksempel vægt på, at virksomheden tager samfundsansvar og bidrager til den grønne omstilling.

Men mening i arbejdslivet handler også om den enkeltes muligheder i jobbet. De fleste vil gerne kunne præge jobbet. Have en vis grad af selvbestemmelse. Og kunne udvikle sig løbende. Så kom gerne med eksempler på, hvordan det er muligt i virksomheden.

Derudover betyder rammerne for jobbet meget for, hvor attraktivt det er. Er der for eksempel mulighed for flekstid og hjemmearbejdsdage, vil det for mange være et klart plus ved jobbet, og er derfor relevant at nævne i opslaget.

Fold ud

3. Vær ærlig

Hvis der er noget, der kan afholde kandidater fra at søge jobbet, er det, hvis jobopslaget virker utroværdigt.

Derfor er det vigtigt, at du fortæller ærligt og konkret om jobbet.

Det handler blandt andet om at undgå overophedede klicheer som at ’holde mange bolde i luften’ eller ’gode lederegenskaber’. Kom i stedet med konkrete eksempler på, hvad jobbet går ud på. Det er nemmere at forholde sig til – og øger jobopslagets troværdighed.

Og husk endelig ikke at oversælge jobbet. Stemmer arbejdsopgaverne ikke overens med virkeligheden, vil det før eller siden blive opdaget. Og det kan i sidste ende betyde, at kandidaten springer fra og måske spreder et budskab til sit netværk om, at virksomheden ikke er til at stole på.

Forsøg heller ikke at pakke de mindre flatterende sider af jobbet ind – for eksempel hvis der er mange rejsedage. Hvis kandidaten ikke trives med at være meget på farten, kan det føre til, at han eller hun hurtigt søger videre. Og så er du lige vidt. Og en dyr rekrutteringsproces fattigere.

Fold ud

4. Pas på biased sprogbrug

Dit sprogbrug i jobopslaget kan have stor betydning for, hvem der søger stillingen – og ikke mindst hvem der ikke gør.

Forskning peger på, at ord som målrettet, handlekraftig og robust ofte bliver set som maskuline kvaliteter, mens ord som flittig, empatisk og omsorgsfuld som regel bliver opfattet som feminine kvaliteter.

Derfor bør du læse dit jobopslag igennem for biased ord – altså potentielt ladede ord, som for eksempel kan føre til, at mænd vil være mere tilbøjelige til at søge jobbet end kvinder, eller at nogle personlighedstyper vil have lettere ved at se sig selv i jobbet end andre.

Ved at luge ud i biased sprog, øger du chancen for et mangfoldigt felt af ansøgere – og undgår at potentielle gode kandidater undlader at søge, fordi de ikke kan identificere sig selv med jobbet eller arbejdskulturen.

Læs mere om sproget i jobopslag og blive klogere på blandt andet kønsladede ord

Fold ud

5. Fremhæv det unikke ved virksomheden

Forskning viser, at kendskabsgraden til virksomheden har stor betydning for, hvor folk søger job. Det giver en tryghed at vide, hvad virksomheden står for, og at du kan se det attraktive ved et job i den pågældende virksomhed frem for andre steder.

Større virksomheder har den fordel, at kendskabet til dem allerede er stort. Men måske er de en af flere større spillere på markedet, og så kan det give god mening at forsøge at skille sig positivt ud.

For mindre kendte virksomheder er det særligt vigtigt at fremhæve det unikke er ved virksomheden. Måske er der et særlig kollegialt sammenhold. Måske fejrer I jeres succeser på en særlig måde?

Spørg eventuelt dine medarbejdere, hvad de ser som det særlige (gode) ved at arbejde hos netop jer. Små eksempler, der viser, at I er et sted med liv, sjæl og personlighed.

Fold ud

6. Væk nysgerrigheden fra første linje

Med mindre du skal have besat en stilling som dampskibsfører, vil dit jobopslag formentlig være i konkurrence med en lang række andre jobtilbud inden for samme arbejdsområde. Derfor handler det om at sætte en krog i læseren fra første linje – ellers er han eller hun hurtigt videre til næste stillingsopslag.

Overskriften skal være fængende, men frem for alt præcis og søgbar. Pas på med generiske udtryk som ’blæksprutte’ eller ’proaktiv’, dels fordi de er upræcise, dels fordi det får dit jobopslag til at ligne alle de andre.

At gøre overskriften specifik er en måde at ramme den målgruppe, du er interesseret i. Skriv gerne både jobtitlen og det, som vedkommende skal lave i jobbet. Det kunne være: ”Kreativ grafiker til at forme vores visuelle identitet”.

I indledningen skal du på få linjer overbevise modtageren om, hvorfor jobbet er værd at søge. Glem alt om baggrundsinformation om, hvor I bor, og hvor mange medarbejdere I er. Det handler om at få kandidaten til at kunne se sig selv i jobbet. Så tal direkte til læseren ved at bruge ’du’. Og forklar, hvorfor virksomheden vil være et meningsfuldt sted at arbejde. What’s in it for me, vil læseren spørge sig selv. Og hvis ikke det hurtigt står klart, vil vedkommende formentligt hurtigt miste interessen.

Har du vækket læserens nysgerrighed med en præcis overskrift og en indledning, der taler direkte til modtageren, er chancen for, at vedkommende vil vide mere om jobbet – og de andre gode grunde til at søge jobbet – betydeligt større.

Fold ud

7. Få jobopslaget ud over rampen

At bruge tid på at skrive et godt jobopslag er skønne spildte kræfter, hvis det ikke når ud til den rette målgruppe. Så undersøg, hvor målgruppen færdes på nettet – ikke mindst på de sociale medier.

Men glem ikke sider som Jobindex og LinkedIn, hvor mange orienterer sig, når de er på jobjagt.

Det kan også være en god idé at opfordre dine medarbejderne til at dele jobopslaget i deres netværk. Arbejder du for eksempel i et firma med 25 advokater, vil de kunne nå ud til et kæmpe netværk inden for deres fagområde.

En mulighed er også at udlove et finder’s fee, såfremt en medarbejder kan lede dig til den rette kandidat. Det kan være en billigere vej at gå end at hyre et rekrutteringsbureau til opgaven, ligesom det vil give medarbejderne mulighed for at få indflydelse på, hvem deres nye kollega skal være.

Fold ud

9 steder du kan forbedre din rekruttering

Når du rekrutterer, vil dit syn ofte være sløret af fordomme. Men hvis du reflekterer kritisk over dine bias, og øver dig i at minimere dem, så har du en unik mulighed for at træffe bedre beslutninger – og i sidste ende vælge den bedste kandidat til stillingen.