Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Mit Lederne

Motivationsguide

Chris MacDonald om motivation

Hvis du spørger Chris MacDonald, så er motivation ikke noget, der kommer af sig selv. Det er noget man skaber. Også som leder. Her kan du få hans konkrete råd til, hvordan du bedst motiverer dig selv og dine medarbejdere. 

Motivationseksperten Chris MacDonald lever af at inspirere mennesker til, hvordan de via deres livsstil kan få et bedre liv. Han har selv været nede og ramme bunden og fortæller her om sin vej op, og hvad han selv gør, når han mangler motivation. Måske vil du blive overrasket over, at motivationsekspertens løbesko (heller ikke) binder sig selv?

Jeg opdagede, at jeg gerne ville arbejde med fysisk og mentalt velvære, da jeg var i mine sene teenage-år. Jeg kæmpede med depression og angst, og forsøgte at håndtere det med alkohol og junkfood. Da jeg blev godt sytten år, havde jeg nået et lavpunkt. Jeg bevægede mig stort set ikke, og levede af MacDonalds og Taco Bell, som jeg hentede i deres Drive-in. På et tidspunkt fik jeg det så dårligt, både fysisk og psykisk, at det blev klart for mig, at jeg måtte gøre noget. Det eneste jeg kunne finde på, var at gå ned til den lokale roklub og spørge, om jeg måtte være med i deres træning. Det var helt tilfældigt. Men det blev mit første vendepunkt, for jeg opdagede, at jeg kunne påvirke min mentale tilstand ved at bruge min krop. 

Når jeg selv har brug for motivation, så tænker jeg på resultatet. Når jeg har svært ved at vælge den sunde mad frem for den mindre sunde, eller har svært ved komme ud af døren for at løbe en tur, så tænker jeg på den gevinst, jeg får ud af det både fysisk og mentalt. Der går sjældent en dag, hvor jeg ikke bruger den tankegang. Jeg har erkendt, at jeg ikke kan lade det være op til den klassiske følelse af motivation, som mange af os forestiller os, at vi bør have. Med det mener jeg den her positive energi, der vil komme over os, hvor vi nærmest automatisk binder løbeskoene og svæver ud af døren. Jeg må indrømme, at det har jeg aldrig oplevet. 

Chris McDonald

I stedet har jeg erkendt, at hvis jeg vil have det godt, så har min krop nogle helt fundamentale behov, den skal have opfyldt. Motivation er et resultat af biologiske og psykologiske input, altså både det vi giver kroppen og hjernen. En ting er vigtigheden af kost, søvn og motion, men en af de mest gennemtestede teorier inden for motivationsforskning har også vist os, at der er tre psykologiske behov, som skal være til stede før vi oplever motivation. De er: autonomi, fællesskab og kompetencer. Lad os tage løbeeksemplet igen: Hvis du vil maximere din chance for at få succes med at løbe, skal du altså føle at det er dit projekt, opleve et fællesskab omkring dit løb, hvor du føler dig set og sidst men ikke mindst opleve, at du har energien og evnen til det.

Det essentielle ved motivation er, at det er noget, man skaber. Motivation er et resultat. Et resultat af, at psyken og kroppen får basale behov opfyldt. Hvis jeg er i en periode, hvor jeg ikke oplever at være motiveret, så prøver jeg altid på at finde ud af, hvad det er for et behov, der ikke bliver opfyldt. Før det er udbedret, kan jeg ikke forvente at opleve at være motiveret.

Du kan som leder øge din egen motivation ved at sikre dig, at dine biologiske input og dine psykologiske input matcher dine fundamentale behov. Det er et kort svar. Men det er kernen. Er dine behov opfyldt? Hvis de ikke er det, så er det her, du skal starte. Jeg mener ikke, at man som leder skal motivere sit team. I stedet skal man hjælpe til med, at de forstår sammenhængen mellem motivation og de biologiske og psykologiske input. 

Tre konkrete råd til ledere om at motivere sine medarbejdere:

  1. Sikre sig, at den enkelte medarbejder føler sig set og som en vigtig del af teamet
  2. Sikre sig, at de oplever successer
  3. Lead by example

Nøglen til at skabe et motiveret team er i høj grad at sikre sig, at de oplever autonomi, fællesskab og de nødvendige kompetencer (og ressourcer) til at håndtere et projekt. Derudover kan man hjælpe medarbejderne til at få de biologiske input, de har behov for,; nemlig søvn, sund kost og bevægelse. Hvis den enkelte medarbejder for eksempel ikke sover nok, eller ikke føler autonomi i et projekt, så vil motivationen udeblive, næsten ligegyldigt hvad man som leder gør for at fremme motivationen hos sin medarbejder. 

Chris MacDonald, sundheds- og motivationsekspert.

Foto: Rune Lundø