Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Mit Lederne

Min lederrejse

Betina Hagerup Lederne

Jeg har aldrig haft en plan om, at jeg ville være topleder. Jeg har været drevet af mit engagement, min lyst til at forandre, udvikle og at skabe et bedre resultat for de organisationer, jeg har været i. Da jeg fik mit første chefjob, var jeg i begyndelsen af 30erne i en ingeniørvirksomhed, hvor jeg var den første kvindelige chef. Jeg var tøvende overfor, om jeg skulle sige ja, fordi jeg var alenemor med to små børn. Min chef sagde til mig, at hvis man vil transformere organisationer, så kan man ikke gøre det fra bagerste række, så må man frem i bussen. Det skrev jeg mig bag øret. Det har jeg aldrig fortrudt, fordi det er rigtigt, at hvis man vil have indflydelse, så er ledervejen den vej, man må gå.  

Jeg har arbejdet hårdt, prioriteret mit arbejde og sagt ja til de udfordringer der blev sendt min vej. Jeg har været klar på, at mit job var min topprioritet – det kan lyde hårdt især for mange unge kvinder, men man kan ikke bestride et topjob uden at man bruger rigtig meget tid på det. Det betyder, man må prioritere andre ting bort: Man kan ikke bage klassens kage, være med i skolebestyrelsen, og jeg har også haft andre til at passe mine børn til tider.


Betina Hagerup Lederne

Jeg manglede kvindelige rollemodeller, jeg kunne spejle mig i, da jeg tiltrådte i mit første chefjob. Jeg søgte netværk udenfor branchen, fordi det har været vigtigt for mig at have nogle rollemodeller. Som topleder er man ofte meget alene med de dilemmaer, man står i, både fagligt og ledelsesmæssigt. Man kan brug meget tid på at belyse sådanne dilemmaer med data og facts, men i sidste instans må man ofte basere sig på sin intuition. Derfor er det vigtigt med rollemodeller og sparringspartnere. 

Som leder er man den, organisationen følger. Det forpligter til både at være et ordentligt forbillede og tænke over sit værdisæt. Et lederjob i en organisation er noget, man har til låns. Derfor skal man helst bestræbe sig på at aflevere organisationen i bedre stand, end da man kom ind i den. For at efterleve denne ambition har jeg altid tre fokusområder:

  1. Sikre at levere højest mulig værdig for organisations vigtigste stakeholders
  2. Være et ordentligt menneske og transparent leder
  3. Skabe engagement og glæde blandt medarbejderne.