Mit Lederne

Månedens anbefaling

Hvem går du til, når du skal have tips til eminente bøger? På LEDELSE i DAG har vi allieret os med nogle af vores yndlingsforfattere på ledelsesfeltet, som kommer med deres bud på, hvilken bog du bør læse. Denne gang kommer anbefalingen fra Anne Skare.

LEDELSE i DAG, Lederne, DKledelse, Creativity, Inc.

Hvilken ledelsesbog er den bedste?
Creativity, Inc. – Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration af Ed Catmull & Amy Wallace.

Hvorfor er den god?
Bogen er en diger moppedreng skrevet af Ed Catmull, som er stifter og leder af Pixar Animation Studios. Han udgjorde sammen med Steve Jobs og John Lasseter det tredje ben på taburetten i Pixars succes, og selv om han er mindre kendt og virker som en ydmyg sjæl, er man ikke i tvivl om, at det er ham, der har taget det lange seje træk.

Det er så nemt at blive forblændet af påfugle og “innovatører", der kan charmere pressen og offentligheden.

Jeg elsker at høre om, hvad der foregår i kulisserne, hvor det næsten altid er de gode, venlige, tålmodige og ofte lidt kedeligere typer, der får det hele til at hænge sammen. Sådan er Ed.

Han skriver med en stil af "Jeg er egentlig ret ligeglad med, hvad du mener. Det her er min bog – tag hvad du kan bruge".

Han er ikke bange for at være kedelig. Derfor er de råd, han kommer med, også virkelig solide og ultrakonkrete. Hvordan leder man hyperkreative projekter? Hvordan undgår man at stille sig i skyggen af sine egne succeser? Hvordan opfinder man noget helt nyt, når man giver sig selv det benspænd ikke at måtte kopiere eller læne sig op ad noget, som, man ved, virker? Hvordan styrer man kreative teams uden at punktere deres enorme passion og kærlighed til det, de laver?

Jeg er sgu nødt til snart at læse den igen. Den er så god!

Hvad kan bogen?
Den fylder en masse huller ud i noget, man egentligt godt ved i forvejen: At kreativitet bare er helt ekstremt hårdt arbejde, og at det kræver en ganske særlig indsats at bevare sin sjæl og sit hjerte og sin barndoms drømme, når man sigter efter stjernerne.

Bogen tager én med på en rejse fra fumlen rundt som halvsølle it-virksomhed, der flere gange er ved at gå på røven, for endeligt at få det store gennembrud med Toy Story. Og så tror man, det slutter, men der er vi bare halvvejs.

Bogen hedder ikke Creativity, Inc. for ingenting.

Hvad adskiller den fra andre ledelsesbøger?
Mange amerikanerbøger er bygget op om en model eller en pointe, der bliver pumpet op til 256 sider. Men den her er mere en historie om en drengedrøm, hvor forfatteren udvikler sin ledelsesstil undervejs.

Han mener blandt andet, at gode råd er ligesom håndtag på en kuffert: De er ikke meget værd, hvis ikke man gider bære på byrden.

Han låser sig ligesom ikke fast i ønsket om at finde "Den store model", men bare i at kunne være frit tænkende og kreativ og hive alt det ind, der er relevant for at løse et problem. Eller smide alt ud for at starte helt forfra.

Det er enormt befriende at følge med i. Og sjovt. 

Hvornår læste du den?
Da den udkom i 2014 på lydbog. Jeg hørte den i bilen og startede den forfra, så snart den var slut, og hørte den én gang til.

Og igen året efter.

Hvorfor læste du bogen?
Jeg er en total sucker for alt, der har rørt ved Industrial Light & Magic.

Hele det univers med Star Wars og Lucas-film, hvor special effects begyndte at tage fart i 70’erne. Den skaberkraft har bogen med sig.

Der er et afsnit i bogen, hvor medarbejderne hos Pixar får lov at besøge Disney. Det skal siges, at Disney er deres store idol.

De står som små børn og tripper, fordi Disney var den virksomhed, der i sin tid tændte kreativitetens flamme i deres hjerter. Og så bliver man helt knust, da de opdager, at Disney bare er blevet en lean, mean, money making machine.

Men lidt senere går det op for dem, at de selv – med Pixar – er meget federe og har overgået Disney, fordi de gik mere efter stjernerne end efter guldet.

Hvad har du brugt bogen til efterfølgende?
Jeg har helt droppet at lægge planer. Jeg ser alt, hvad vi laver som puslespilsbrikker.

Alt vi går i gang med får fuld kreativ skrue og så pyt med, at det ikke passer sammen.

For dem med de fedeste puslespilsbrikker – det er dem, de dygtigste mennesker i verden gerne vil lege med.

Præsentation af Anne Skare Nielsen

Jeg er fremtidsforsker og elsker at lære andre, hvordan man knækker fremtidsnødden: Hvordan man forudser fremtiden selv og får fingeren ud og gør noget ved det. Ikke så meget snak – bare fix problemos.