Onboarding er mere end bare en blomst
Efter preboarding kommer den første arbejdsdag, hvor onboardingen går i gang. Men hvordan sikrer du, at din nye medarbejder bliver onboardet med succes? Her er det vigtigt at slå fast, at onboarding er meget mere end et håndtryk, en buket blomster og et skrivebord. Det er også meget mere end en tjekliste, hvor ti praktiske ting skal klares på den første dag.
Onboardingen bør være en struktureret proces. Der bør udarbejdes en konkret strategi for onboardingen, som kan benyttes hver gang en ny medarbejder bliver ansat. Både for at gøre det nemt for organisationen og kollegaerne, men også for at hjælpe nye medarbejdere ombord på den bedst mulige måde. Det skal helst være få og simple tiltag, der bliver efterlevet, i stedet for mange uklare processer, som du som leder hverken har tid eller energi til i det daglige.
Det er vigtigt, at den nye medarbejder føler sig som omdrejningspunktet for processen. Derfor skal du gøre onboardingen relevant for den enkelte medarbejder og understrege, at det er “dig”, det handler om.5
Det er dit ansvar at dele din organisations onboarding-strategi med alle medarbejdere og tænke dem aktivt ind i strategien. De øvrige medarbejdere skal være forberedte på at integrere den nye medarbejder, da de skal være med til at sikre, at nye kollegaer bliver en del af jeres kultur og sociale fællesskaber. Onboarding skal leve i organisationen, og det skal være en rejse og en oplevelse for nye medarbejdere. Derfor skal alle bidrage til, at denne opgave løses bedst muligt.
Et godt værktøj er at lave buddy-ordninger, hvor bestemte medarbejdere får en central rolle i onboardingen af nye kollegaer. Her er det ideelt både at have en social buddy og en professionel buddy.
Den sociale buddy er klart den vigtigste og skal sørge for, at den nye kollega bliver en del af det sociale fællesskab og dermed føler sig mere tryg på arbejdspladsen. Den professionelle buddys job er at sikre, at medarbejderen har én at sparre med og bliver oplært i konkrete arbejdsopgaver. Den nye medarbejder skal udfordres hurtigt og få lov til at lære og vise, hvad vedkommende duer til. Det er med til at skabe motivation og engagement hos vedkommende.6
En anden idé er at udarbejde en onboarding-opgave til den nye medarbejder, så vedkommende kan vise sine kompetencer allerede fra første dag. Onboarding-opgaven kan med fordel være en opgave, der bringer et nyt og anderledes perspektiv på en problemstilling eller en proces. Her har den nye medarbejder måske i sine tidligere jobs arbejdet på en anden måde i relation til dette, hvorfor han eller hun kan bringe noget ny og anderledes viden i spil, som jeres organisation måske ikke allerede har.
Opgaven skal tages seriøst, og der skal sættes en deadline, hvor den nye medarbejder har mulighed for at præsentere sine nye idéer for en udvalgt gruppe medarbejdere.