Månedens anbefaling

Efteråret banker på døren, og det er tid til at fylde reolerne med nyt spændende læsestof. I denne måneds anbefaling giver Lars Bo Hansen, partner i management-konsulenthuset Implement, sit bud på, hvilke bøger du skal holde særligt øje med. 

Hvilken ledelsesbog er den bedste?
Det absolut vigtigste, jeg har læst, er en ide og tilgang, som sidenhen er foldet ud i et par bøger og artikler. Det drejer sig om Donald Sull og Kathleen Eisenhardt, der i Harvard Business Review-artiklen: ”Strategy As Simple Rules” fra 1998 og i deres nyeste bog Simple Rules fra 2015 udfolder ideen om, at øget kompleksitet i omgivelserne ikke skal mødes med øget kompleksitet i løsningerne. Men derimod med enkle, men meningsfulde løsninger.

Hvorfor er bogen god?
Inden for mit fag – som er strategi og strategiimplementering – har vi gennem mange år oplevet, at virksomheder har fået stadigt sværere ved at forudsige fremtiden. Blandt andet fordi omverdenen og den måde, forskellige faktorer fx makroøkonomi, forbrugere, konkurrenter, lovgivning spiller sammen på, vanskeliggør præcise forudsigelser. Og uden forudsigelser er det svært at lægge strategier, for disse forsøger netop at give svar på de kommende udfordringer. Tidligere så vi bagud for at kunne sige, hvordan det vil blive fremover. Men den går ikke længere. Plejer er død. Og med plejer gik også muligheden for detaljerede femårsplaner bort.

Det, som Simple Rules peger på, er, at netop i tider med stor turbulens, usikkerhed og manglende forudsigelsesmuligheder skal strategier bestå af få, korte, præcise og enkle regler. Indviklede spørgsmål besvares ikke med indviklede svar – men med det modsatte.

Hvornår læste du bogen?
Jeg læste den oprindelige artikel i 2000 og begyndte derefter at tænke over, om der måske var noget i emnet, som jeg kunne bruge i forhold til det strategiske arbejde, jeg lavede. Herefter anvendte jeg kerneideen som udgangspunkt for min egen første strategibog – Strategi som dogmer – der udkom i 2006. Heri forsøgte jeg med danske eksempler og cases at vise brugbarheden i og metoden til at anvende simple regler – dogmer – i strategisk sammenhæng.

De traditionelle modeller og metoder kan ofte ikke forklare moderne virksomheders succes. Tag for eksempel Lakrids By Bülow. En traditionel markedsanalyse ville have vist, at der ikke var et marked, at forbrugerne ikke havde behov for produktet – måske ikke engang var interesserede i det. Men historien viser, at der var et marked – det skulle bare skabes og var nok også noget andet end det, det så ud til. En simpel regel kunne her være Johan Bülows valg og fravalg af salgskanaler – eksempelvis at fravælge de traditionelle supermarkeder. 

Anvendelse
Jeg har siden brugt bogen og ideen om enkelhed og simple regler i mange sammenhænge med virksomheder og organisationer. Nøglen er altid, at det ikke handler om overfladiske, simple regler – a la ”vi skal være tæt på kunderne” – men om enkelhed uden at miste dybde og seriøsitet. Den indviklede strategi kan ikke kommunikeres. Hvis den ikke kan kommunikeres, kan den ikke implementeres. Og hvis den ikke kan implementeres, er det ligegyldigt.

Anbefaling
Jeg vil anbefale bogen til alle, der arbejder med implementering og eksekvering af ideer og strategier. Den bygger på en grundlæggende og stærk ide om enkelhed.

Om Lars Bo Hansen
Lars Bo Hansen er partner i management-konsulenthuset Implement. Han har gennem 20 år rådgivet små og store virksomheder såvel nationalt og internationalt om strategi. Hans primære fokus er vækststrategier, og hvordan virksomheder skaber og fastholder vækst. Han arbejder for øjeblikket på en større analyse af mellemstore danske virksomheders redskaber til vækst. Især hvordan motivation og engagement i organisationen synes at forklare mere end valg af produkter og markeder. Lars Bo har gennem årene udgivet ti bøger om strategi og ledelse bl.a. Strategi der virker, De første 100 dage, Den aktive bestyrelse og senest Mig og Joe.

MIG & JOE - En anderledes strategibog

Læs denne måneds artikler

Vil du have mere indhold som dette?

Ledelse i Dags nyhedsbrev

Modtag artikler, videoer og nyheder fra Ledelse i Dag direkte i din indbakke 10 gange om året.