Fremtidens leder er kreativ
I den nye bog plæderer Soulaima Gourani for, at ”hvis vi ikke vil tabe vores job til en robot, skal vi holde op med at tænke som én”. Det synspunkt er i høj grad også relevant for ledere, understreger hun:
- Forskning viser, at 40 procent af det, vi laver, er baseret på vaner, og 80 procent af de tanker, vi tænker i dag, tænkte vi også i går. Som mennesker er vi grundlæggende ikke særligt innovative, og vi er meget styret af vaner. Samtidig bliver vi også styret af frygt, bekymring og angst. Så for at kunne udkonkurrere robotter og software, skal vi starte med at anerkende, at det er nødvendigt at arbejde med vores kognitive kompetencer og følelsesmæssige intelligens. Vi skal blive bedre til at tænke dybere og mere kreativt, for eksempel når vi ansætter. Som det er i dag, ansætter lederen jo typisk den person, der ligner lederen selv.
Hverken de dybe tanker eller kreativiteten kan trækkes i en automat. ”Kreativitet skal trænes, som var det en muskel,” lyder opfordringen fra Soulaima Gourani. Og selv om kreativitet grundlæggende har gode vækstvilkår i et land med nogle af verdens bedste musikere, filmskabere og kokke, kommer den sjældent dumpende ned fra himlen som et stykke gratis kulturarv.
Ud over trend-spotting og arbejdet med egen kreativitet, føler mange ledere givetvis også et ansvar for at sikre, at der er plads til de nuværende medarbejdere på fremtidens arbejdsmarked. Men trods nok så gode intentioner fra lederens side er den helt store udfordring, at uanset hvilken virksomhed i verden, Soulaima Gourani har spurgt, kan ingen svare på, hvem de skal ansætte de kommende år.
- Uanset om jeg spørger store banker eller små iværksættere, er der ingen, som konkret kan sige, hvilke typer af talenter de får brug for de næste fem år. Men som en god leder, der gerne vil tage hånd om sine medarbejdere, kan man for eksempel lade sig inspirere af, hvad de har gjort i Singapore. Her har man åbnet institutter, hvor borgerne kan komme ind fra gaden og sige: ”Jeg er i dag sygeplejerske, eller jeg er skolelærer. Hvordan kan jeg forblive en relevant arbejdsstyrke fem år fra nu?”. Så går man detaljeret ind og kigger på deres talenter og styrker for at finde ud, hvordan man for eksempel kan bygge bro mellem i dag at være håndarbejdslærer til om fem år at kunne arbejde som koder i en virksomhed, forklarer Soulaima Gourani.