Styr væk fra snakken om skyld
Når en stressramt har det godt igen og er tilbage i jobbet på knap fuld tid, kan du som leder tage initiativ til en samtale for at identificere, hvad der var årsagerne til belastningen og nedbruddet. Det skal ikke være lige, når de starter arbejde igen, men vent nogle uger til de har det bedre og ikke bliver overvældet af en sådan samtale.
Har I et fællesmøde eller måske et foredrag eller en temadag, hvor stressforebyggelse er på dagsordenen, kan I måske have en tidligere stressramt til at dele i en lidt større gruppe, hvad denne oplevede, der virkede godt og mindre godt i den forbindelse. Personen skal selvfølgelig have det godt med det og have overskud til det.
Mange ledere tror, de ved, hvad årsagen var, men spørger aldrig medarbejderen. Det er en stor fejl. Vær nysgerrige på, hvad den stressramte har oplevet og undgå at diskutere eller gå i forsvar. Der vil sjældent være tale om kun én, men typisk flere belastninger.
Det er vigtigt, at man som leder ikke giver udtryk for eller antyder, at stressnedbruddet skyldes medarbejderens personlighed eller de private årsager. Det er en faldgrube, som rigtig mange falder i, viser blandt andet forskning fra Bispebjerg Hospital, som jeg har været involveret i. Sker det, vil den ansatte opleve det som krænkende. Undgå derfor at tale om, hvis skyld det er, og lær i stedet af fortiden for at ændre fremtiden. Som en kampagne tidligere så rammende har lydt: ”Stress rammer individuelt, men skal løses i fællesskab”.
Når der sker en fysisk arbejdsskade, skal I kigge på episoden for at forebygge andre tilfælde. Det er lovpligtigt. I kan med fordel gå til det på samme måde, når det gælder stress, selv om det bedre kan betegnes som en psykisk arbejdsskade.
Ledere eller kollegaer føler sig ofte skyldige og har det skidt, når en kollega går ned med stress. Men som nævnt skal vi væk fra, at det er nogens skyld. Ingen har lyst til at have skylden, og det viser sig, at der også er meget skam forbundet med stress. Men disse ubehagelige følelser står i vejen for og forhindrer, at vi får kigget på situationen. De fleste kører videre, som de plejer, og krydser fingre for, at andre i organisationen ikke bliver ramt.