Paradoks 8: Du må være tilgængelig – og til stede
Distanceledelse er at lede fra – ja, distancen! Gennem anvendelse af de til stadighed flere platforme og teknologier må du blive oplevet som en nærværende leder, der på afstand er i stand til at holde tæt kontakt. Derfor må I i jeres organisation træffe beslutninger om, hvilke medier I vil anvende til hvilke formål.
Valgene, I træffer, må gælde for alle, så I sammen får opbygget velfungerende IT og også træner kompetencerne til at anvende medierne optimalt. Dette er et kommunikations- og effektiviseringsprojekt – ikke et IT-projekt!8
For at sikre din tilgængelighed må du gennem en åben og transparent kalender sikre, at medarbejdere fra distancen kan se, hvornår de kan få kontakt med dig og på hvilke medier.
Paradokset her er, at ledelse på distancen også vil kræve din tilstedeværelse. Mange ledere, der ikke har fået skabt et stærkt fælles fundament for et virtuelt samarbejde, kommer til at bruge meget tid på rejser. Det gør de ud fra en overbevisning om, at de må være til stede på den enkelte lokation for at finde ud af, hvad der foregår, hvem der fremmer, og hvem der hæmmer samarbejdet.
Der er ingen tvivl om, at face-to-face fortsat er den kommunikation, hvor vi har den største båndbredde mellem mennesker. Når du skal udrede konflikter, sikre forankring af nye strategier og mål samt integrere nye deltagere på et projekt eller i et team, så er tilstedeværelse vigtig.
At udvikle ledelse i et virtuelt samarbejde stiller betydelige krav til både ledere og medarbejdere. Som du har kunnet se undervejs, er dialog, åbenhed og rummelighed nøgleordene. Det skaber den nødvendige mentale plads i organisationen.
Og den er der behov for – når der nu ikke er en leder til stede.