Brug kulturen til at styrke ledelsen
Den sidste – overraskende lille – gruppe af ledere håndterede kulturelle forskelle ved at fremhæve dem og udnytte dem til at træffe bedre beslutninger, blive dygtigere globale ledere og bygge stærkere relationer mellem lederne.
De fortalte, at forskellige kulturer har forskellige tilgange til at løse problemer, give feedback og styrke relationer. Kun når alle medlemmer forstår beslutningstagning på både klassisk dansk og klassisk thailandsk vis, kan de udnytte, at de er et globalt lederteam og løse en global ledelsesopgave.
Der er for få ledergrupper i vores studie til, at vi kan sige noget systematisk om, hvorvidt disse ledere er forretningsmæssigt mere succesfulde, end dem, der ikke bruger kulturen til deres fordel eller holder kultur helt ude af teamet. Men lederne i de teams, der havde kulturaktiverende ledere for bordenden, oplevede teamet som mere reelt samarbejdende, følte sig bedre brugt af virksomheden og havde en helt anden loyalitet og tilknytning til organisationen.
Den vigtigste forskel mellem de kulturaktiverende ledere og de øvrige ledere i vores undersøgelse er, at de kulturaktiverende ledere ikke forbinder ”global mindset” med viden om forskellige klassiske kulturer. Typisk ser de nærmere stereotype forforståelser og generelle råd om fremmede kulturer som mere til skade end gavn i en verden, hvor kulturerne ikke er klassiske længere, og i samarbejder, hvor ingen person udelukkende tilhører én kultur, men ofte er en blanding af mange kulturer.
I stedet eksemplificerer de kulturaktiverende ledere en indstilling til, at kulturelle forskelle skal undersøges og bruges aktivt for at få succes med globale projekter.
Hvad kan danske ledere lære af det?
Vi har uddraget fire teknikker, som de kulturaktiverende ledere i vores undersøgelse særligt brugte til at få de kulturelle forskelle til at skabe bedre ledelse og dermed bedre resultater i globale projekter. De er:
1. Find sporene
De kulturaktiverende ledere er yderst sensitive over for ”spor”, der indikerer, at der måske er en kulturel forskel, som de kan bruge til noget. Ofte er det et særligt blik, et grin eller en utakt i gruppen, der får dem til at undersøge, hvad medlemmerne tænker om situationen.
Enten spørger lederne ind til det med det samme, eller også undersøger de det med medlemmerne hver især bagefter.
2. Træn perspektiverne
De kulturaktiverende ledere er gode til hele tiden at se og analysere den aktuelle problemstilling fra forskellige vinkler. Hvordan vil det her mon opleves af klassiske kinesere? Hvad vil den klassisk danske tilgang være her?
Man kan ikke have alle perspektiver i hovedet på én gang, men disse ledere har trænet sig i enkelte perspektiver, der er særligt relevante for den opgave, som de arbejder på. På den måde har de oparbejdet eksempelvis tre forskellige projektører, som de kan belyse enhver situation med. For eksempel et klassisk dansk perspektiv, et klassisk kinesisk perspektiv og et perspektiv baseret på hovedkontorets ”corporate culture” – velvidende, at der ikke findes nogen personer med et klassisk dansk perspektiv eller rent corporate culture-perspektiv. Alle kommer fra blandede kulturer, og levende kulturer er ikke ”klassiske”.
3. Personliggør relationen
Midt i den kulturelle smeltedigel og globale kompleksitet er den korteste vej mellem to mennesker ofte et menneske-til-menneske-forhold.
De kulturaktiverende ledere i vores undersøgelse sørger for, at alle i ledergruppen bruger hinandens navne, har én-til-én-tid, forstår en del om hinandens baggrund og arbejdssituation samt opbygger et ”glimt i øjet” i kontakten med hvert enkelt medlem.
4. Kombinér kulturerne
De kulturaktiverende ledere opbygger over tid løsninger og arbejdsformer, der indeholder det bedste fra flere relevante kulturer, og som udtrykker de arbejdsformer, der af teammedlemmerne opleves som den optimale måde at løse netop deres opgaver på.
Det gælder i forhold til for- eller eftermøder, særlige måder at give feedback på, kombination af flere typer sociale arrangementer og fester samt naturligvis løbende beslutninger, strategier og processer, der hver især har viden fra flere kulturer indbygget.
Fem kernefænomener styrker det globale lederteam
Gennem vores interviews, litteraturstudier og cases har vi fundet frem til fem kernefænomener, som spiller ind i et hvilket som helst lederteams arbejde, og hvor forskellige kulturer indeholder markant forskellige forståelser og markant forskellig visdom.
1. Lederrollen
Det varierer fra kultur til kultur, hvordan man forstår lederrollen, og hvordan man behandler lederen. I nogle kulturer behandler man sin leder yderst respektfuldt og prøver på alle måder at gøre vedkommende stærk. I andre kulturer er forventningen, at man udfordrer sin leder og kamuflerer statusforskelle mest muligt.
I nogle kulturer tager man som leder et stort ansvar for detaljerne, mens man i andre kulturer i højere grad forventes at facilitere processer. Der er vigtig læring at hente i at forstå de forskellige forventninger til lederrollen og følgerrollen, og man bliver let skuffet eller misforstået, hvis man ikke er opmærksom på de subtile forskelle i forventningerne.
2. Beslutningsprocessen
I nogle kulturer ligger en beslutning fast, når den er truffet. At afvige fra den er meget illoyalt. I andre kulturer er en beslutning i ledergruppen bare begyndelsen på en lang involverende proces, og alle i organisationen skal være med på beslutningen, før man går i gang med at handle. Andre steder er en beslutning det bedste bud indtil videre, som vi afprøver igennem handling og sikkert hver især laver om med stolthed bagefter.
Forskellige beslutningsprocesser egner sig til forskellige opgaver. Et dygtigt team formår at tale sig frem til den bedste proces og undgår samtidig misforståelser og skuffede forventninger.
3. Opbygning af tillid
I nogle kulturer skal man bruge lang tid sammen, før det er frugtbart at tale om forretning. Andre tror, det kommer af sig selv. Nogle kulturer bygger især på personbåren tillid, andre på opgavebaseret tillid og endnu andre på forudsigelighedsbaseret tillid.
Derudover bruger vi forskellige symboler og signaler for at vise styrken af vores venskab eller karakteren af vores forhold. Bag et nik, en berøring eller en middagsinvitation kan der ligge én intention, som bliver opfattet som et udtryk for flere forskellige relationer. Hvis ikke man taler meget tydeligt om det, så er det stort set umuligt at opbygge tillid i et interkulturelt lederteam. Lykkes det inden for teamet, har alle dog bedre betingelser for at opbygge gode relationer ude i resten af organisationen.
4. Forståelsen af teamwork
På tværs af kulturer er der meget forskellige forventninger til, hvordan man får et gensidigt afhængigt samarbejde til at køre. Selv om man ikke er opmærksom på det, er der uudtalte regler for, hvordan møder foregår, hvem der må tale hvornår, hvad man deler i større grupper, hvordan man viser, at man lytter, hvornår og hvordan mødet slutter, hvilken rolle fælles mål spiller i forhold til individuelle mål, og hvilken grad af sårbarhed eller psykologisk sikkerhed, man forventer, når man kalder noget ”et team”.
I bedste fald udnytter teams forskellene til at få afklaret præcis, hvad dette team skal og hvordan. I værste fald hober uudsagte skuffelser og misforståelser sig op og bliver personlige. ALIGN-projektet arbejder med at videreudvikle metoder til at rykke globale ledergrupper sammen om deres fælles opgave og metoder til en varieret og tilpasset mødestruktur, der sikrer kvalitet i møderne.
5. Metoder til feedback og læring
Feedback og læring er en del af de flestes definition på teamwork, men der er meget forskellige tilgange i forskellige kulturer til, hvordan man understøtter det. Nogle kulturer har eksempelvis udviklet meget diskrete måder at skabe læring på, hvor man sikrer, at ingen taber ansigt eller går i forsvar. Andre kulturer har udviklet metoder til med tilsyneladende taknemmelighed at tage imod al feedback, så det er så let som muligt at give den.
En feedbacksituation mellem ledere kan udløse en lavine af dårlige beslutninger, hvis den ene part forventer den opbygget som small-talk-ros efterfulgt af alvorlig ris, mens den anden antager, at det første, der kommer, er en nøgtern vurdering efterfulgt af en mindre betydningsfuld snak om nuancer på guldvægten.
Velfungerende feedback og læring, der bygger på viden og erfaringer i alle de relevante kulturer, er en garant for god koordinering og ledere, der hele tiden bliver dygtigere.