Magt gør ledere narcissistiske
Ledelsesprofessoren fortæller videre, at den manglende indsigt i sig selv og andre ofte forværres af et andet klassisk ledelsesfænomen. Nemlig, at de fleste af os, når vi starter karrieren, rummer en masse positive og vindende træk, som hjælper os med at stige i graderne. Men at de fleste i takt med, at de opnår voksende indflydelse, til gengæld udvikler en form for selvdestruktiv adfærd, fordi magten, som bekendt, korrumperer.
- Jo højere til tops vi kommer, jo mere stiger magten os til hovedet, og derfor begynder chefer gradvist at opføre sig dårligere uden selv rigtigt at kunne se det, siger Manfred Kets de Vries.
Han forklarer, at mange ledere derfor bliver tiltagende narcissistiske efterhånden, som de træder højere og højere op på rangstigen. De bliver kort og godt mere selvoptagede og arrogante, jo mere magt de får, hvilket ofte tilskyndes af deres omgivelser, der taler dem mere og mere efter munden, jo højere de kommer i hierarkiet.
Vis større empati over for din chef
Hvor alle disse nedslående lederkarakteristika altså ender med at få godt halvdelen af os til at tage flugten og kvitte jobbet på et eller andet tidspunkt i karrieren, er flugt ikke Manfred Kets de Vries’ første gode råd mod forpestende ledelse. Tværtimod anbefaler han først og fremmest medarbejdere og ledere, der kæmper med dårlige chefer, at undlade kun at fokusere på, hvordan chefen opfører sig, men i stedet at prøve at bruge mere energi på at forstå hvorfor.
- Forskning viser igen og igen, at det at udvise større empati i arbejdsrelationer kan ændre rigtig meget til det bedre – også når det gælder empati fra medarbejdere. Første skridt er derfor at overveje, hvilket eksternt pres ens chef eventuelt selv er under. De fleste chefer er jo ikke født med onde intentioner. De er ofte gode mennesker med svagheder, som bliver forstærkede, når de er under pres og skal levere resultater, siger Manfred Kets de Vries.
Han erkender dog, at det måske kan være vanskeligt at mønstre empati over for en chef, som, man føler, behandler én dårligt. Men det at tvinge sig selv til at betragte chefen ud fra en mere holistisk vinkel kan bidrage til en voksende empati fra den modsatte side af bordet. Det kan derfor være det første store skridt på vej mod en større gensidig forståelse.
- Hvis man skal have et godt samarbejde med folk, er man nødt til at kende dem og forstå dem, og det kommer man ikke til gennem e-mails, uanset hvor mange smileys man sender. Man er nødt til at tale sammen og lære hinanden at kende, og det behøver ikke at være på chefens initiativ. Start derfor med en almindelig samtale, om det så er om vejret, politik eller sport, råder Manfred Kets de Vries.