Ledelsesudvikling vs. fødte ledere
Nogle mennesker er i udgangspunkt helt klart bedre ledere end andre. Forskningsresultaterne er dog klare, når det handler om, hvorvidt en aktiv ledelsesadfærd også er noget, man kan tilegne sig. Aktiv ledelse, hvor man løbende tydeliggør visionen og følger op med relevant belønning, kræver ledelsesudvikling, men det sker ikke i et snuptag.
Her er det vigtigt at notere sig, at der er markante forskelle på, hvordan ledere ser sig selv, og hvordan deres medarbejdere ser dem. Lederne (over)vurderer sig selv som meget aktive (især på socialt ønskværdige typer ledelsesadfærd som eksempelvis transformationsledelse), men her kan det være en god idé at stikke fingeren i jorden.
Det viser sig nemlig at være medarbejdernes ledervurdering, som er afgørende for motivation og resultater, og en stor forskel mellem ledervurdering og medarbejdervurdering kan være problematisk (formodentligt fordi den tyder på en leder, der er helt ude af trit med sin medarbejder). Ledelsestræning kan bidrage til, at medarbejderne opfatter en leder som mere aktiv i både sin transformationsledelses- og transaktionsledelsesadfærd.
Det er vigtigt at gøre ledelsesudviklingen erfaringsbaseret, således at nye indsigter med det samme bliver koblet sammen med selve ledelsesarbejdet i organisationen. Ledelsesudviklingen skal relateres til dagligdagen, og samspillet mellem viden, refleksion og handling er vigtigt. Handlingselementet drejer sig også om at være villig til at udfordre eksisterende vaner. Ledelsesudvikling er nødvendig for at blive (og forblive) en aktiv leder i medarbejdernes øjne, og aktiv ledelse er vigtig for at kunne motivere medarbejderne.
Hvad motiverer medarbejderne?
Motiverede medarbejdere er et af de centrale delmål, ledere har på tværs af forskellige organisationer. En del af motivationen vil være ydre (ekstrinsisk) i den forstand, at vi også går på arbejde for at tjene penge. Pointen er dog, at det sjældent er den eneste motivation. Det handler også om, at medarbejderne gerne skulle kunne lide at udføre deres arbejde og være engagerede i det, ligesom det handler om den særlige motivation, der knytter sig til at give et positivt bidrag til samfundet og andre mennesker.
Det handler med andre ord om indre opgavemotivation og public service motivation. Indre opgavemotivation er knyttet til nydelsen af selve opgaven, mens public service motivation handler om at gøre noget godt for andre og samfundet. Forventningen er, at transformationsledelse påvirker begge de indre motivationstyper positivt, mens transaktionsledelse både kan bidrage til indre og ydre motivationsformer afhængigt af, hvordan brugen af belønning bliver oplevet.
Her er en vigtig indsigt, at såvel indre opgavemotivation som public service motivation afhænger af, om medarbejderne oplever at have selvbestemmelse i deres arbejde. Oplevelsen af selvbestemmelse knytter sig til, om medarbejderne får opfyldt tre grundlæggende behov: Behovene for autonomi, kompetence og tilknytning. Hvis medarbejderne oplever, at de gennem deres arbejde får opfyldt disse behov, øges deres motivation. Det hænger også sammen med den tidligere nævnte pointe om, at brug af belønning skal opleves som understøttende. Ellers risikerer man som leder at fortrænge disse indre motivationsformer.