Måske sidder du hjemme i sofaen nogle timer efter og tænker på, om du er en succes. Kan du mærke, at du har gjort en forskel? Og kan du måske endda sætte ord på – eller måle det? Måske er du konsulent og er i kontakt med tre, seks eller flere kunder på en uge. Du kan se, at dine fakturaer bliver betalt, og kunden har godkendt dit arbejde, men du sidder alligevel med fornemmelsen af, at du ikke ved, om du har gjort det godt. Du ved ikke konkret, hvilken forskel du har gjort.
Jeg har mødt en del ledere de seneste år, der kan fortælle historier som disse. Ledere, der ikke er sikre på, hvordan de bidrager til den store maskine, eller hvordan de kan måle eller fornemme deres succes. De kan se de økonomiske resultater, og de taler jo for sig selv. Dyb respekt for det. Det er i sig selv svært at opnå og skal anerkendes med rette.
Men for det første er økonomi ikke den eneste måde at måle succes på, og for det andet er det svært altid at se en kausal sammenhæng mellem de handlinger, man udfører som leder i dagligdagen, og de finansielle resultater – især i en stor virksomhed.
Der går ofte lang tid fra de daglige beslutninger, handlinger, én-til-én-snakke, driftsopgaver og prioriteringer til resultaterne offentliggøres. Måske sker det hver måned, måske sker det hvert kvartal. I en stor organisation sker den reelle pengetransaktion fra kunden til jer måske tre, fire eller fem organisatoriske led fra dig og med en tidsmæssig forskydning fra din dagligdag.
Flere af de moderne ledere har indset dette og afhjulpet behovet for den type feedback ved at måle deres succes på to supplerende dimensioner ud over den finansielle målsætning: De skaber (a) en kortlægning af den sociale kapital i deres afdeling og omkring dem og (b) et udtryk for den værdi, de og deres afdeling skaber for hinanden eller for deres kunder.
Fælles for de to dimensioner er, at det er noget, som lederen og medarbejderne selv kan påvirke med signifikant hurtigere effekt, og noget, lederen og medarbejderne selv kan måle. Sammen med den finansielle rapportering udgør de en slags moderne tredobbelt bundlinje, hvor den moderne leder vurderer sin succes på:
- Social kapital
- Værdiskabelse
- Økonomisk sundhed